در نمای نقره ای مطرح شد؛

پاشنه آشیلی كه اكران آنلاین را با سر به زمین زد!

پاشنه آشیلی كه اكران آنلاین را با سر به زمین زد!

مجله سرگرمی: محمدرضا لطفی كارگردان فیلم سینمایی تعارض در یك گفتگوی رادیویی ضمن صدمه شنایی جریان اكران اینترنتی فیلمها، قاچاق را مهمترین پاشنه آشیل در این عرصه توصیف كرد.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش، دومین قسمت از برنامه «نمای نقره ای» با اجرای محمدرضا مقدسیان شامگاه جمعه ۱۶ آبان از شبکه رادیو نمایش پخش گردید.
پرونده نخست این برنامه به مبحث «اکران برخط در دوران شیوع کرونا» اختصاص داشت که با حضور محمدرضا لطفی، کارگردان و احسان هوشیارگر، فعال رسانه اجرا شد.
آسیب شناسی اکران آنلاین در دوران کرونا
در ابتدای این نشست محمدرضا لطفی منتقد و کارگردان سینما اظهار داشت: من طرفدار اکران برخط هستم، اکران برخط مقرر است در کنار اکران حضوری و نمایش فیلمها در سالن سینما حضور داشته باشد، سینما به هیچ وجه تعطیل شدنی نیست.
او افزود: ما دو نگاه داریم، یک نگاه کوتاه مدت به دوران کرونا و دوم نگاه بلندمدت به بعد از کرونا، ما باید با ویروس کرونا زندگی خویش را وفق دهیم. امروز مردم تمایل چندانی به سینما رفتن ندارند، ما در چنین شرایطی دو راه پیش رو داریم، یا سینما را تعطیل نماییم یا راهکاری برای آن پیدا نماییم که اکران آنلاین و برخط است.
کارگردان «تعارض» بیان نمود: ما نمی توانیم جلوی تکنولوژی، پیشرفت و تغییر را بگیریم، اکران آنلاین در همه نقاط دنیا بسیار موردتوجه است. ما هم اکنون سالن سینما در اختیار نداریم و اگر اکران آنلاین را به شکل درست اجرا می کردیم امروز چرخه اکران از حرکت باز نمی ایستاد و دو میلیون مخاطب گذشته سینما را از دست نمی دادیم. ضمن اینکه وقتی دوران کرونا تمام می شد و سالن های سینما باز می شدند، یک اتفاق بزرگ و درخشان برایمان رخ می داد و آن هم حضور یک پلت فرم قابل و خوب برای اکران آنلاین فیلمها بود تا از حجم فیلمهای در صف نمایش در سینما هم کاسته شود.
لطفی درباره جنبه صنعت سینما توضیح داد: ما وقتی راجع به سینما صحبت می نماییم، سینما یک ماهیتی دارد که دارای دو سر ریشه و صنعت است. فیلم بعد از گذر از فرایند تولید وارد مقوله صنعتی می شود و با این تعریف وقتی بستر جدیدی برای عرضه فراهم می شود باید برای آن تبلیغات گسترده و درست صورت بگیرد تا مخاطب با آن آشنا شود. نخستین و مهم ترین کاری که ما باید انجام می دادیم و متاسفانه محقق نشد رسمیت بخشیدن به اکران آنلاین و معرفی درست آن به مخاطبان بود. ما آغاز خوبی در اکران آنلاین داشتیم که با فیلم «خروج» هم شروع شد، حتی فیلم «طلا» هم اثری تازه و بدیع بود. اما بعد از دو سه فیلمی که به صورت آنلاین نمایش داده شدند، فیلمهای ضعیف که از زمانشان گذشته بود را در بستر آنلاین به نمایش گذاشتیم که اگر سالن های سینما هم باز بودند فروش چندانی نمی کردند، این اتفاق مخاطبان سینما را زده کرد.
این کارگردان در پاسخ به اینکه بعنوان کارگردان به بازگشت سرمایه فیلم خود در بستر اکران آنلاین اعتماد دارد یا نه اظهار داشت: بله، یادمان نرود که از یک صنعتی صحبت می نماییم که در دوران غیرکرونا هم ۹۰ درصد فیلمها هم قادر به بازگشت سرمایه اولیه خود نبودند. یک فیلمی که ۱۰ میلیارد تومان هزینه تولید آن شده است باید ۳۰ میلیارد تومان بفروشد تا سرمایه اولیه آن بازگردد.
لطفی درباره قاچاق فیلمها در بستر اینترنت بیان نمود: این دقیقاً همان پاشنه آشیلی است که اکران آنلاین را با سر به زمین زد. ما در کشوری هستیم که از لحاظ انتظامی، امنیتی و قضایی قدرت بالایی داریم و واقعاً برای من بسیار عجیب است که نتوانیم جلوی قاچاق فیلمها در چند کانال تلگرامی و شبکه های اجتماعی را بگیریم.
سپس احسان هوشیارگر فعال رسانه اظهار داشت: طبق آمار رسمی سامانه های اینترنتی پخش فیلم اعلام نموده اند، بیشترین تعداد مخاطبانی که به تماشای فیلمها نشسته اند، کمتر از پنج هزار نفر است. در طول هشت ماه اخیر مخاطبان سینمای ایران کجای تصمیمات اکران آنلاین فیلمها بوده است؟ در سال ۹۷ و ۹۸ فیلمهای سینمایی روی پرده قاچاق شدند و با تمهیداتی این بحران برطرف شد و دیگر شاهد قاچاق فیلم در حال اکران نبودیم. سه ماه پیش فیلم «خرس» که توقیف بود و مالکیت آن به بنیاد سینمایی فارابی واگذار شده بود، با حساب کاربری تقلبی در اینترنت قاچاق شد. در چنین شرایطی ما چه راهکاری برای حفظ امنیت فیلم در بستر اینترنت داریم؟
وی افزود: به نظرم اگر سینماها باز بود، فیلمی که در اکران آنلاین چهار هزار مخاطب داشت اساسا می توانست در صورت باز بودن سالن های سینما این میزان و حتی بیشتر هم تماشاگر داشته باشد، پس به نظرم وقتی امکان حفظ امنیت فیلمها در فضای اکران آنلاین وجود ندارد چرا باید نمایش اینترنتی آنها را داشته باشیم؟
سپس محمدرضا لطفی اظهار داشت: بزرگ ترین مشکل ما این است که انگیزه و همتی برای صیانت از فیلمها نیست، اما من آمار پنج هزار مخاطب اکران آنلاین فیلمها را جایی نشنیده ام و آماری که دیدم بسیار بیشتر از این تعداد بود. بعنوان مثال یک فیلمی مانند «زن ها فرشته اند ۲» در شرایطی که فیلم بکر و تازه است، رقیب سرسختی ندارد، در اغلب سالن ها به نمایش در می آید و تبلیغات گسترده ای هم دارد اما ۶۰۰ میلیون تومان می فروشد. همین فیلم در اکران آنلاین یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروخت. همین اتفاق برای فیلم «بی حسی موضعی» هم رخ داد. حال اگر ما از این سیستم صیانت درستی می کردیم و فیلمهای بدیعی را نمایش می دادیم اساسا می توانستیم بهره کافی و خوبی از آن ببریم اما متاسفانه این فرصت خوب را با سیاست گذاری اشتباه سوزاندیم.
بررسی وضعیت تولیدات سینما در عصر کرونا
بخش دوم این برنامه به مقوله تولید در سینما باتوجه به انتشار کرونا اختصاص داشت که محمد صابری روزنامه نگار و کارشناس رسانه درباره فرایند تولید اظهار داشت: هالیوود با انتشار کرونا کمیته ای را به منظور بررسی وضعیت تولید فیلمها و همینطور قوانین جدید تولید تشکیل داد. در سینمای ایران هم، چنین اتفاقی رقم خورد، کمیته ساماندهی کرونا در خانه سینما تشکیل شد، دانش اقباشاوی متولی اطلاع رسانی کارهای این ستاد بود و در همان آغاز هم اطلاع رسانی بسیار دقیقی درباره پروژه های در دست تولید در سینما و تلویزیون هم عرضه کردند. بعد از دو ماه در اردیبهشت، این کارگروه اطلاعیه ای منتشر نمود و از منحل شدن خود اطلاع داد. انحلالی که حکایت از عدم هماهنگی بین صنوف سینمایی بر سر موضوعی چنین حیاتی داشت و نگاهی که می توانست نتایج مطلوبی داشته باشد به سرانجام نرسید.
او اضافه کرد: اساساً در همه دنیا این اتفاق باید توسط اصناف مدیریت شود چون باید با روند امور آشنایی داشته باشند. در دو سه ماه اخیر همه اتفاقات در حالت تعلیق وجود دارد و چندان اتفاق مطلوبی رخ نداده است. در تمام تصمیماتی که ستاد کرونا درباره فرایند تولید در زمان انتشار کرونا گرفت، منوط کردن وضعیت پروژه به تصمیم تهیه کننده بود و سپس در تابستان بعضی از پروژه ها فعالیت خویش را باتوجه به پروتکل های بهداشتی ادامه دادند که اتفاقات خوبی هم رخ داد.
در ادامه محمدرضا مقدسیان اظهار داشت: وزارت بهداشت سازوکار را تبیین کرده است و باب مشورت و راهنمایی هم باز است، صنوف خود باید چه اقدامی کنند؟
صابری در این زمینه توضیح داد: بعد از ابتلای چهره هایی چون محمدرضا گلزار، نوید محمدزاده و… به کرونا و درگذشت آقای کریم اکبری مبارکه، خانم معتمدآریا به دکتر علیرضا زالی نامه ای نوشتند و از وضعیت نگران کننده پروژه های سینمایی گفتند. سپس آقای زالی هم به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس صداوسیما نامه ای نوشت و درخواست تعطیلی دو هفته ای پروژه ها را کرد. اما نکته این است که نگاه واحدی از جانب اصناف سینمایی برای عملکرد پروژه ها در دوره انتشار کرونا وجود ندارد و برخی موافق و برخی مخالف تعطیلی فرایند ساخت آثار هستند. سازمان سینمایی هم حلقه مفقوده این ماجراست که انتظار می رفت در شرایط چند وقت اخیر واکنشی نشان دهند اما این طور نبود.
بخش نقد فیلم این برنامه هم که با حضور محمدرضا مقدسیان و امیررضا تجویدی برگزار شد، به فیلم «بی حسی موضعی» ساخته حسین مهکام اختصاص داشت.


منبع:

1399/08/17
19:14:44
5.0 / 5
1237
تگهای خبر: اجرا , تلویزیون , تولید , رادیو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز