نگاهی به اسباب بازی های موجود در بازار

نگاهی به اسباب بازی های موجود در بازار

رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی با نگاهی به اسباب بازی های موجود در بازار، به افزایش کیفیت تولیدات داخلی در سالهای اخیر اشاره نمود.


غلامرضا دیزجی در گفتگو با ایسنا، درباره چراییِ تأثیرگذاری امرِ فرهنگ به وسیله اسباب بازی، تصریح کرد: مشخصاً فرهنگ امری اکتسابی است و قطع به یقین، آموزشِ آن در دوران کودکی بهتر صورت می گیرد. همچون منابع شکل گیری در هویت فرهنگی اسباب بازی ها هستند. هر اسباب بازی حاوی پیامی است که می تواند به نقش بستن باورها و ارزش ها در ذهن کودک کمک نماید. این پیام ها نظام فکری، شخصیتی و هویتی کودک، و به تبع آن جامعه را شکل می دهد. اسباب بازی ها از جامعه ای با فرهنگ متفاوت وارد جامعه ای دیگر می شوند. امروزه اسباب بازی بعنوان یک رسانه شناخته می شود. و از آن جایی که رشد کودک یکی از مباحث روانشناسی میان فرهنگی است و متخصصان این حوزه سال‎ هاست از تاثیر اسباب بازی بر رشد کودکان گفته اند، میتوان استنتاج کرد که این محصول وسیله ای است میان فرهنگی، که بزرگسالان آنرا طراحی و تولید کرده اند.
او ضمن تقسیم اسباب بازی های موجود در بازار به دو نوع «وارداتی» و «تولید داخل»، درباره نزدیکی این محصولات با فرهنگ ایرانی و استانداردهای جهانی بیان نمود: متأسفانه بخش بزرگی از اسباب بازی های خارجی از مبانی غیررسمی وارد کشور می شود که نظارت بر ورود این کالاها را برای شورای نظارت بر اسباب بازی دشوار کرده است. محصولاتی که در بازار موجود است نه تنها با اصولِ فرهنگ ایرانی-اسلامی کشور تطابق ندارد، بلکه از نظر کشورهای مختلف هم منطبق بر اصول رشد سلامت کودکان نیست. در واقع مخاطب محصولات وارداتی، آشنا با کاراکترها و شخصیت هایی است که از راه کارتون، فیلم و دیگر رسانه ها، به صورت فراوان تبلیغ و دیده شده است. بحث مرچندایزینگ «merchandising» یا «تولید محصولات مبتنی بر یک داراییِ فکری ثبت شده»، به فروش محصولات خارجی، حتی بی کیفیت ترینِ آنها، کمک شایانی می کند. اینکه محصولات داخلی در مواردی نادر از این روش بهره برده اند و متأسفانه با اقبال روبه رو نشده اند، می بایست مورد بررسی دقیق متخصصان قرار بگیرد.
دیزجی اضافه کرد: مسئولیت نظارت بر واردات اسباب بازی، به عهده شورای نظارت بر تولید و واردات اسباب بازی و در نهایت، تحت نظر مجموعه شورای انقلاب فرهنگی است. خوشبختانه محصولات تولیدی داخلی، رشد کمی و کیفی محسوسی داشته اند و مجموع اسباب بازی ها نسبت به گذشته، همسو و هم جهت با مبانی فرهنگی کشورند.
رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی در مورد میزان تطابق این محصولات با استانداردهای بین المللی تشریح کرد: در خلال چندین سال گذشته، با تشکیل انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی و هم اندیشی و تفکر جمعی، اغلب تولیدکنندگان به این باور رسیده اند که در جهت ارتقاء کیفی محصولات می بایست تولیدات شان را مطابق با استانداردهای جهانی و ملّی بسازند. حتی برخی از اعضای صنف تولیدکنندگان اسباب بازی موفق به دریافت استانداردهای معتبر جهانی، مانند استاندارد اتحادیه اروپا «CE» شده اند. این اتفاق چندین قدم ما را به استانداردهای جهانی نزدیک تر کرده است.


دیزجی درباره علل و راز ماندگاری، محبوبیت و بقای اسباب بازی های که تولیدشان پس از سال ها همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: این مساله اتفاقی نیست و کیفیت خود محصول، خصوصاً در زمان تولید و تطابق آن با نیازهای آن مقطع تاثیر زیادی می گذارد. مسلم است که اسباب بازی و بازی ای که پتانسیل ماندگاری نداشته باشد، امکان محبوبیت در بلند مدت را نخواهد داشت.
او افزود: عرضه محصول در زمان مناسب و در سطح وسیع، در دسترس بودن برای اغلب اقشارِ جامعه، قیمت گذاری مناسب، حضور در سطح فروشگاه های کشور، تبلیغات مناسب و اطلاع رسانی، بر ماندگاری و محبوبیت محصولات موثر است و در بازی های فکری و بُردگیم ها، مهم تر از همه، طریقه بازی و دلچسب بودن خود محصول که تلفیقی از کیفیت، روش بازی، قوانین مناسب، فراوانی و در دسترس بودن، در مقطع زمانی مناسب می تواند محصول را در اذهان ماندگار کند و سبب خلق خاطرات خوش شود.
دیزجی که پیشتر داورِ بخش تولیدِ جشنواره ملّی اسباب بازی بوده، ضمن تاکید بر تفاوت میان بعضی از اسباب بازی های وارداتی و داخلی درباره نقاط ضعف و قوت اسباب بازی های موجود در بازار اظهار نمود: اساسا میان اسباب بازی های وارداتی هم موارد خوب یافت می شود و هم مواردی که امکان دارد صدمه های فراوانِ فرهنگی و حتی فیزیکی به کودکان بزند، چونکه نظارتی بر واردات غیررسمی و سیستم توزیع این محصولات در سطح کشور نیست.
این تولیدکننده در انتها اظهار داشت: نقطه قوت محصولات با کیفیت در مقایسه با نمونه های خارجی، شناسنامه دار بودن اغلب آن هاست که نمایانگر اصالت و ضمانت تولیدکننده و مسئولیت حقوقی و اجتماعی آنها است. طی چندین سال گذشته، حضور تولیدکنندگان در مراکزی همچون انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی، سبب همراهی، همدلی، هم جواری اعضا با یکدیگر، و دلیلی بر افزایش کیفیت تولیدات و مسئولیت پذیری تولیدکنندگان شده است.




منبع:

1400/08/25
23:21:45
5.0 / 5
677
تگهای خبر: اسباب بازی , بازار , بازی , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز