به میزبانی موزه هنرهای معاصر؛

در نشست هماهنگی جشنواره های هنری فجر چه گذشت؟

در نشست هماهنگی جشنواره های هنری فجر چه گذشت؟

مجله سرگرمی: نشست هماهنگی جشنواره های هنری فجر با حضور مدیران کل تجسمی، نمایشی و موسیقی و دبیران جشنواره های هنری فجر در موزه هنرهای معاصر تهران اجرا شد.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، نشست هماهنگی جشنواره های هنری فجر با حضور محمد خراسانی زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، امیرحسین سمیعی مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیر عبدالحسینی دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، مهدی حامدسقایان دبیر چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، رضا مهدی دبیر سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر، اسرافیل فرج اللهی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، مسعود زنده روح کرمانی دبیر هنری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و جعفر واحدی دبیر اجرایی این رویداد هنری در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار گردید.
آقای مدیر و طرح یک پرسش استراتژیک در برگزاری جشنواره ها
در این نشست محمد خراسانی زاده سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران ضمن خیرمقدم به حاضران اظهار داشت: اینجا موزه هنرهای معاصر تهران است و نه صرفاً موزه هنرهای تجسمی معاصر و امیدوارم همه کمک نماییم تا بستر مناسبی برای ظهور و بروز هر آن چه که ذیل هنر معاصر جای می گیرد، باشد.
وی اضافه کرد: جمعی که حالا در کنار هم نشسته اند، مسئولیت خطیری بر دوش شان است و هر تصمیمی که بگیرند در سطح کشور جاری و ساری خواهد شد. در دنیا یک جام جهانی و یک المپیک داریم. جام جهانی مخصوص فوتبالی هاست اما المپیک برای همه رشته هاست. تصور کنید در سینما کوچکترین جوایزی که از جانب سینماگران کسب می شود، مورد توجه رسانه ها قرار می گیرد اما در تجسمی، هنرمندان ما حتی اگر در دوسالانه مهمی مانند ونیز که المپیک هنر دنیاست هم شرکت نمایند، حضورشان بازتاب چندانی در فضای رسانه ای کشور نمی یابد. یکی از علل این وضعیت اینست که چنین جمعی دور هم ننشسته تا به این مورد فکر کند که چه باید کرد تا شرایط به سمت بهبود برود.
خراسانی زاده بیان نمود: باید به این فکر نماییم که چگونه جشنواره های هنری فجر از هویت و اعتبار مشترکی برخوردار خواهند شد تا چه از حیث تصویری، چه به لحاظ مفهومی و چه از وجه سیاست گذاری دارای نقاط مشترکی باشند. اگر همه به این جمع بندی برسیم که جشنواره فجر قله کارهای ماست و سایر جشنواره ها در دامنه آن جای می گیرند، باید طبق همین جمع بندی سیاست گذاری و اقدام نماییم. در نهایت ضروری است همه بکوشیم تا بتوانیم در مسیری مشترک گام برداریم.
انتقاد از صداوسیما و مبحث مهم تبلیغات شهری در روزهای جشنواره ها
رییس شورای سیاست گذاری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: سال جاری جشنواره ای در سطح بسیار بالا و در گستره ای وسیع در حال برگزاری است که باید از تلاشهای همه عزیزان دست اندرکار سپاسگزاری کنم. دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر، سال جاری ۲۲ دبیر و ۶۰ داور را در کنار خود دارد و بیشتر از ۱۰۰ نفر هم بعنوان عوامل اصلی در سطح اول جشنواره مشغول به فعالیت هستند. علاوه بر این، ۳۲ دبیر هم در قسمت «تجسم هنر» یا فجر استان ها کنارمان حضور دارند. در زمینه اهدای جوایز جشنواره های فجر اگر به این جمع بندی برسیم که از آثار ارزشمند هنرمندان تجسمی استفاده نماییم، اتفاقی خیلی خوب و تصمیمی ماندگار خواهد بود که سبب می شود که اقتصاد هنر گامی رو به جلو بردارد.
مدیرکل هنرهای تجسمی اظهار داشت: در زمینه مردمی سازی جشنواره های هنری فجر که بسیار هم با آن موافقم، نگاه بنده اینست که هرچه کارها حرفه ای تر باشد، علاقه مندان استقبال بیشتری از جشنواره خواهند داشت. برای مثال، حالا در سینما مردم برای چه کاری حاضر هستند در صف بایستند تا بلیتش را تهیه کنند؟ کاری که از نظر حرفه ای بالاتر باشد. مسئله اینست که ما چگونه یک کار حرفه ای را به مردم برسانیم؟ چالش فعلی ما اینست که کار حرفه ای به دست مردم نمی رسد. بدون شک هرچه کار حرفه ای تر باشد، برای مردم هم جذاب تر است.
استادیار دانشگاه شاهد خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مسایل ما اینست که صداوسیما بعنوان رسانه ای ملی و فراگیر، اختتامیه جشنواره فیلم فجر را به صورت زنده پخش می کند اما در ارتباط با سایر جشنواره های هنری فجر، چنین روندی را شاهد نیستیم. از طرفی، سایر جشنواره های فجر به اندازه سینما در تبلیغات شهری جایگاه ندارند. این ها مسایلی است که باید به حل آن فکر نماییم. بنابراین، اصل شکل گیری این جلسه به منظور برقراری تعامل جهت حرکت در مسیری است که می توانیم ابتدای آنرا در جشنواره های فجر سال جاری بپیماییم و در عین حال همتی برای تداوم مسیر در سال بعد داشته باشیم.

متناسبت با بودجه ای که داریم به طرح موضوعات بپردازیم
در بخش دیگری از این نشست، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی در سخنانی بیان نمود: فکر می کنم ضروری است به طرح موضوع هایی بپردازیم که از حیث تناسب با بودجه فعلی مان قابلیت اجرا داشته باشند. بدین معنا، باید برپایه داشته هایمان بیندیشیم و مباحث مان در عمل امکان نتیجه بخشی و عملیاتی شدن را داشته باشد. با عنایت به محدودیت هایی که در زمینه بودجه داریم، باید در حد توان بهترین اقدام ممکن را انجام دهیم.
این مدیر هنری اظهار داشت: هدف از برگزاری این جلسه آشنایی و ارتباط دبیران محترم جشنواره های فجر با یکدیگر است. تبادل فکر و اندیشه میان دبیران و دست اندرکاران جشنواره های فجر می تواند بسیار موثر باشد و باب همکاری ها و تعاملات مشترک را فراهم آورد. فکر می کنم سال جاری هر سه جشنواره می توانند بوسیله ی یک تیم پژوهشی مورد رصد و ارزیابی قرار گیرند تا نقط ضعف و قوت شان مشخص شود. بدون شک، نتایج این ارزیابی در آینده قابل بهره برداری خواهد بود.
نظری در قسمت دیگری از سخنان خود اظهار داشت: تاکید ما بر حرفه ای بودن جشنواره های فجر است و اساسا ارزش جشنواره هم به حرفه ای بودن آن است. ازاین رو باید تا حد امکان سطح جشنواره های فجر را ارتقا ببخشیم. کما این که ما در جشنواره های استانی مان مدام به داوران تاکید می نماییم که کارهای خوب و استاندارد را انتخاب کنند.
تندیس های فجر، سند ملی و چند داستان دیگر
وی ضمن اشاره به زمینه های مشترکی که می تواند هدف تعامل جشنواره های تئاتر، تجسمی و موسیقی فجر قرار گیرد، اضافه کرد: ما حالا در زمینه زیباشناسی تئاترهای روی صحنه گرفتار ضعف هستیم. حوزه تجسمی می تواند در این حوزه استادان خویش را به ما معرفی نماید تا از آنها کمک بگیریم. یا در زمینه به سازی تندیس هایی که در فجر اهدا می نماییم هم می توانیم از ظرفیت هنرمندان تجسمی بهره ببریم. همینطور می توانیم تعاملات مشترک و مشابهی را با دوستان مان در جشنواره موسیقی فجر داشته باشیم. باید کاری نماییم که جشنواره های فجر بتوانند از ظرفیتهای یکدیگر بهره برداری کنند تا در نهایت، شاهد برگزاری رویدادهایی شکیل و شایسته در همه بخش ها باشیم.
نظری اظهار داشت: موارد مهمی که در این جسله مطرح و مورد جمع بندی قرار می گیرد، باید در سند ملی هم آورده شود؛ چونکه این سند در شورایعالی انقلاب فرهنگی که جنبه بالادستی دارد مورد تصویب قرار می گیرد، سپس از جانب ریاست محترم جمهوری به وزارت فرهتگ ابلاغ می شود و در نهایت، ضمانت اجرایی پیدا می کند.

پیشنهاد جالب مدیر جدید دفتر موسیقی به همکارانش
در بخش دیگری از این نشست، امیرحسین سمیعی مدیرکل موسیقی در سخنانی اظهار داشت: در موسیقی ظرفیت لازم برای تعریف کارهای مشترک با عرصه های نمایشی و تجسمی وجود دارد. برای مثال، ما اخیرا یک رکوئیم ساخته ایم که شاید بتوانم بگویم جانانه ترین کاری است که در حوزه موسیقی برای غزه ساخته شده است. این موسیقی مضمون و حال و هوایی متناسب با مقاومت دارد و با ابعاد بزرگی که برای ارکستر آن درنظر گرفته شده، کار جامعی به شمار می آید. میتوان برای این رکوئیم، فرم نمایشی و تجسمی درنظر گرفت؛ چونکه هم فرم پذیر و هم نمایش پذیر است و ارکستر ملی سمفونیک هم می تواند به سادگی آنرا اجرا نماید.
وی ضمن اشاره به حضور رضا مهدوی بعنوان دبیر سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر اظهار داشت: با شناختی که از رضا مهدوی عزیز دارم، باید بگویم که ما در اداره کل موسیقی به وی تکیه می نماییم. در باب کارهایی که می تواند به واسطه اجماع ظرفیتهای مشترک میان موسیقی، تجسمی و تئاتر صورت پذیرد هم هر کمکی که نیاز باشد دریغ نخواهیم کرد. گروه هایی که در جشنواره موسیقی می درخشند، از جانب استاد مهدوی شناسایی می شوند و با تاکید بر این ظرفیت میتوان کارهای مشترکی را برای اجرای در آیین های افتتاحیه و اختتامیه جشنواره های فجر تعریف کرد.
یک چالش جدی در برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فر
در بخش دیگری از این نشست، امیر عبدالحسینی دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان نمود: برگزاری چنین نشستی را باید به فال نیک گرفت. به اعتقاد من چند چالش وجود دارد که از الان باید برای سال آینده به آنها فکر نماییم. نخست، بحث آئین نامه و اساس نامه برای برگزاری رویدادهای فجر است. در جشنواره های اول، دوم و سوم تجسمی، آئین نامه ای شکل گرفت تا جشنواره هنرهای تجسمی فجر به محل حضور حرفه ای ها بدل شود. همان اتفاقی که در فجر سینمایی می افتد. از ابتدا قرار نبود تعداد آثار حاضر در این رویداد زیاد باشد. قرار بود بهترین ها به جشنواره تجسمی فجر بیایند و با هم رقابت کنند تا دیده شوند. حالا شاهد چنین روندی نیستیم و جشنواره هنرهای تجسمی فجر به رویدادی عادی تبدیل گشته است. مثل تمام رویدادهای تجسمی که در طول سال شاهد برگزاری شان هستیم. این چالش باید در آئین نامه بررسی شود. حالا جشنواره های دانشجویی، تجربی و... به حد کافی در کشور برگزار می گردند و خوب است که برآیند آنها و نفرات منتخب شان به جشنواره هنرهای تجسمی فجر راه پیدا کنند تا رقابتی حرفه ای شکل بگیرد.
وی اضافه کرد: من در این دوره از خیلی از استادان هنرهای تجسمی درخواست کردم تا در قسمت مسابقه شرکت نمایند و خوشبختانه این اتفاق رقم خورد و اینک شاهد حضور استادانی سرآمد در فجر شانزدهم هستیم که آثارشان را برای رقابت در کنار جوان ها به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده اند. امکان دارد انتقاد شود که حضور استادان در کنار جوانان سبب می شود که آنها جوایز را به خود اختصاص دهند اما از نظر من اشکالی ندارد.
عبدالحسینی اظهار داشت: چالش دیگری که باید در آئین نامه فجر در رابطه با آن تصمیم بگیریم اینست که آیا فجر، فجر انقلاب است؟ به این معنا که باید تمامی آثار حاضر در آن از مضامین انقلابی برخوردار باشند یا فجر ایران است که در روزهای دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار می شود؟ مثلاً اگر مقرر است فجر سینمایی برگزار شود، باید همه فیلمها دارای موضوعات انقلابی یا دفاع مقدسی باشند یا آثار اجتماعی هم در آن جایگاه دارند؟ یکی از دلایلی که فجر سینمایی، جشنواره ای مردمی به شمار می آید، اینست که ژانرها و گونه های مختلف در آن دیده می شوند و این گونه گستره زیادی از مخاطبان را به خود جذب می کند.

پیشنهاد آقای دبیر کل برای جوایز جشنواره های فجر
دبیرکل فجر شانزدهم هنرهای تجسمی اظهار نمود: ما در جشنواره تجسمی فجر، بخش ویژه «قله ها» را داریم که مضامینی چون غزه، ارزش های انقلاب و دفاع مقدس، شکوه ایران و جشن های ملی را دربرمی گیرد و جایزه بزرگتری را هم به آن اختصاص داده ایم. بنای مان بر اینست که در فجر شانزدهم، تجربه ها و دستاورهای هنری یک سال گذشته را گردهم آورده و به نمایش بگذاریم.
وی افزود: موسیقی، تجسمی و تئاتر می توانند در کنار یکدیگر قرار گیرند و یک بیان هنری جدید را ایجاد کنند، کما این که تجربه های موفق گذشته از آن حکایت می کند که هرجا این سه کنار هم قرار گرفته اند، هم بهتر دیده شده اند و هم از حیث اقتصادی شرایط بهتری را رقم زده اند. حداقل هم افزایی که سال جاری می تواند رقم بخورد اینست که به یکدیگر کمک نماییم. در برنامه هایمان تیزرها و آنونس های همدیگر را پخش نماییم، پوسترهایمان را به اشتراک بگذاریم، زمان هایمان را طوری تنظیم نماییم که لازم نباشد وزیر محترم فرهنگ در یک روز برای افتتاح به سه رویداد حضور یابد و فردای آن روز رسانه ها ندانند که باید به کدام رویداد بپردازند. این حداقل ها را می توانیم با هم افزایی و همراهی لازم رقم بزنیم و به این ترتیب، روند مناسبی را برای برگزاری جشنواره های هنری فجر ایجاد نماییم.
عبدالحسینی مطرح کرد: یکی از تعاملاتی که میتوان رقم زد اینست که جوایزی را که در جشنواره های مختلف فجر اهدا می نماییم، از آثار هنرمندان تجسمی انتخاب نماییم. تدبیری هم داریم به جهت اینکه اگر کسی خواست اثر هنری را بفروشد، موسسه ای باشد که آنرا به صورت نقد از هنرمند خریداری کند. این امر می تواند به رونق اقتصاد هنر منجر شود. اگر مقرر است در حوزه هنر بدرخشیم، باید در بازارهای جهانی شناخته شویم و برای این منظور ضروری است بسترهای مناسب را مهیا نماییم.
در برگزاری جشنواره های فجر مردم را فراموش نکنیم
این هنرمند اظهار داشت: یکی از تدابیر ما برای بهتر دیده شدن جشنواره هنرهای تجسمی فجر در بین مردم اینست که سال جاری در میدان ولی عصر(عج) پوسترهای ادوار متعدد جشنواره های هنری فجر را به نمایش بگذاریم. بخصوص از این حیث که پوستر یکی مهم ترین اجزای برگزاری یک رویداد هنری است و کمک می نماید که رویداد فجر بهتر دیده شود.
عبدالحسینی اظهار داشت: از آنجائیکه جشنواره های گوناگونی در زمینه تجسمی برگزار می گردد (از جمله جشنواره هنرهای تجسمی جوانان که بستری برای ظهور و بروز استعدادهای هنری جوان به شمار می آید) قرارمان بر اینست که بتوانیم منتخبان جشنواره ها را هم در فجر تجسمی داشته باشیم. اقتضای جشنواره هنرهای تجسمی فجر اقتضایی حرفه ای است و نمی توانیم سطح جشنواره را پایین بیاوریم اما می توانیم راهکاری بیابیم که مبتنی بر آن محصولات فرهنگ محور را برای مردم تولید نماییم.
دبیرکل فجر شانزدهم خاطرنشان کرد: سال جاری از چهره های دانشگاهی بسیاری در ترکیب دبیران و داوران فجر بهره برده ایم. افزوده شدن بخش علمی که در آن به معرفی رساله های تجسمی برتر مقطع ارشد و دکتری که در یک سال گذشته دفاع شده اند، می پردازیم، به معنای کاربردی کردن جشنواره و برقراری ارتباط میان جامعه دانشگاهی و جامعه حرفه ای است. همینطور اضافه شدن بخش فیلمهای مستند هنرهای تجسمی به فجر شانزدهم ازاین رو بود که احساس کردیم بهترین بستر برای ترویج و تبیین هنرهای تجسمی، فیلم است؛ چونکه رسانه ای است که مردم با آن آشنایی کامل دارند. از حیث اتخاذ تدبیری که به واسطه آن مردم با جشنواره فجر ارتباط برقرار کنند و جشنواره به سمت مردمی شدن حرکت نماید، می توانم به افزوده شدن قسمتهایی چون طراحی فرهنگ محور، فیلمهای مستند اجتماعی، پوسترهای میدانی ادوار فجر و... اشاره کنم که گام هایی در این خصوص هستند.
عبدالحسینی در قسمت پایانی اظهارات خود خاطرنشان کرد: این جلسات باید شکل بگیرد تا هم افزایی ها محقق شود. آن بخش از هماهنگی ها را که می شود در جشنواره سال جاری رقم زد، پیش ببریم و قسمتهایی که به سال جاری نمی رسد را به فجر سال آینده موکول نماییم. برای این منظور، ضروری است بعد از برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره های فجر، این جلسات باردیگر شکل بگیرد تا بتوانیم آئین نامه جشنواره های هنری فجر را به بهترین شکل ساماندهی نماییم.

موسیقی پاپ باید متناسب با هویت خانواده ایرانی اسلامی باشد
در بخش دیگری از این نشست، رضا مهدوی دبیر سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر در سخنانی بیان نمود: برگزاری چنین نشست هایی از این حیث که می تواند کمک نماید تا جشنواره های هنری فجر به یک مای واحد و حرفی مشترک برسند، از اهمیت ب سزایی برخوردار می باشد.
وی اضافه کرد: حالا یکی از دغدغه های محوری ما اینست که به جای واژه پاپ، از تعبیر پاپ ایرانی استفاده نماییم که برپایه هویت خانواده ایرانی اسلامی شکل می گیرد. معتقد هستیم که شان موسیقی پاپ ما باید متناسب با هویت خانواده ایرانی اسلامی باشد.
مهدوی اظهار داشت: آرزوی ما اینست که برای هرگونه موسیقی یک جشنواره در طول سال داشته باشیم و خروجی این ها به جشنواره موسیقی فجر بعنوان جشنواره جشنواره ها راه پیدا کند. این گونه نباشد که دبیر جشنواره موسیقی فجر دغدغه این را داشته باشد که اگر فراخوان فجر را منتشر کند، چه کسانی در آن شرکت می کنند و چه کسانی شرکت نمی کنند. اگر در طول سال جشنواره های مختلفی داشته باشیم، در این صورت ابتکار عمل و انتخاب های بهتری را برای جشنواره موسیقی فجر خواهیم داشت.
پیشنهاد برگزاری نمایشگاه بزرگ هنر انقلاب در بلوار کشاورز
در بخش دیگری از این نشست، مهدی حامدسقایان دبیر چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در سخنانی اظهار داشت: اگر امکانی فراهم گردد تا هر سه جشنواره بودجه ای داشته باشند و بتوانند کاری مشترک برای غزه انجام دهند، اتفاق بسیار خوبی خواهد بود. کاری که در آن هم موسیقی وجود داشته باشد، هم تئاتر و هم هنرهای تجسمی. این می تواند به یک پرفورمنس یا هنر محیطی تبدیل گردد و یک حرکت اجتماعی خوب را در سطح شهر به وجود آورد و بر شور و نشاط دهه فجر بیفزاید. همینطور اگر بتوانیم یک پیاده راه در فضایی مانند بلوار کشاورز سازماندهی نماییم که در آن نمایش های خیابانی، آثار موسیقی و تجسمی اجرا شود، نمایشگاه بزرگی از هنر انقلاب شکل خواهد گرفت.
وی افزود: بیشتر کارهای ما در فضایی بسته اتفاق می افتد که بخش فرهیخته جامعه مخاطب آن است. در این شرایط عامه مردم از ما دور می شوند، کما این که بخشی از هنرمندان هم خویش را جدا کرده اند. ما باید برای گوش هایی که شنوا نیستند برنامه ریزی و برای جامعه، فرهنگ تولید نماییم. خیلی از کارها امکان دارد هزینه زیادی نداشته باشد و با یک طراحی ساده امکان عملیاتی سازی آن فراهم شود؛ مثل نورپردازی تئاتر شهر در ایام افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فجر. همینطور گروههای موسیقی و هنرمندان تجسمی می توانند در محوطه تئاتر شهر اجرا داشته باشند. ازاین رو می توانیم با بودجه کم و طرحی خوب، پویش مردمی ایجاد نماییم.
این هنرمند اظهار داشت: اگر بتوانیم توده مردم را درگیر جشن انقلاب ساخته و فضای جشنواره ها را از حالت دولتی خارج نماییم، اتفاقات به مراتب بهتری رخ خواهد داد. یکی از چالش های کنونی ما دولتی شدن هنر است؛ هنر باید مردمی شود. چرا پیاده روی اربعین این قدر خوب برگزار می شود؟ چون مردمی است. مردم باید بدانند در زمینه فرهنگ و هنر چه اتفاقاتی رخ می دهد و این از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. نباید دور جشنواره تئاتر، موسیقی و تجسمی انقلاب اسلامی دیوار کشیده شود، بلکه باید عمومی تر و در ابعادی بزرگ تر به مسایل نگاه کرد. باید مردم را هرچه بیشتر درگیر فجر نماییم. شعار جشنواره ما، امید، نشاط و همدلی است و باید بتوانیم چنین حس و حالی را برای مردم به وجود بیاوریم.
حامدسقایان خاطرنشان کرد: جشنواره فجر، جشن هنر انقلاب است و باید رویکرد مردمی داشته باشد. اگر رویکرد مردمی داشته باشیم، می توانیم همه شاخه های هنری را ذیل فجر جای دهیم. مشکل اساسی ما بودجه است. حالا مدارس آمادگی بسیار خوبی برای ورود به جشنواره ها دارند. بخش دانشجویی هم خیلی مهم است و این گروه ها وقتی در کنار حرفه ای ها قرار بگیرند، چیزهای زیادی را می آموزند. یکی از اشکالات ما نبود پلی میان بخش دانشگاهی و حرفه ای است. جشنواره می تواند موقعیت خوبی برای کارورزی دانشجویان باشد. ما همه به یک زبان صحبت می نماییم اما روش هایمان با هم متفاوت می باشد. امیدوارم تعامل و ارتباطات میان جشنواره های تئاتر، موسیقی و تجسمی افزایش پیدا کند و حداقل برای مواردی چون طراحی پوستر تئاتر فجر بتوانیم از ظرفیت جشنواره هنرهای تجسمی فجر بهره بگیریم و اگر شرایط بگونه ای رقم بخورد که جشنواره های موسیقی، تئاتر و تجسمی مثل جشنواره فیلم فجر ردیف بودجه ثابتی داشته باشند، بخش عمده ای از مشکلات مان حل می شود. در حال حاضر وضعیت بودجه ای مان مبهم است و گاهی جشنواره تمام می شود و تازه بودجه ها اختصاص پیدا می کنند و متوجه می شویم چقدر بودجه داشته ایم.

باید در جشنواره های هنری فجر یک انقلاب رخ دهد
در بخش پایانی این نشست، مسعود زنده روح کرمانی دبیر هنری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در سخنانی بیان نمود: برایم جالب است به رغم این که قدمت جشنواره هایمان با هم متفاوت و تجسمی فجر از سایر فجرها جوان تر است، اما مسایل و مشکلات هر سه جشنواره با هم مشترک است. به نظرم باید انقلابی در فرهنگ و در نگاهی که وزارت ارشاد به جشنواره های فجر دارد، رخ دهد. نگاه بیشتر از نیمی از جامعه به جشنواره های فجر است؛ آن هم در حالی که خیلی از جشنواره های هنری دیگر به دلایلی چون کمبود بودجه تعطیل شده اند. باید به این بستر کمک گردد تا کمتر صدمه ببیند.
وی تصریح کرد: ما سال جاری تلاش بسیاری کردیم تا فضای پیشین جشنواره تجسمی فجر را بشکنیم و خوشبختانه این اتفاق رقم خورد. حالا چه از لحاظ تعداد شرکت کننده و چه از حیث کیفیت کارهایی که به جشنواره رسیده است، وضعیت خوبی داریم. وقتی با تیم داوری و دبیران صحبت می کنم، همه می گویند که کارهای سال جاری به لحاظ کیفی چندین برابر بهتر از دوره های قبل هستند.
زنده روح کرمانی اظهار داشت: سال جاری تلاش کردیم فضایی دوستانه را با حضور هنرمندان ایجاد نماییم. باید به هنرمندان احترام بگذاریم و سال جاری تلاش کردیم این اتفاق بیشتر از پیش رخ دهد. جشنواره تجسمی فجر شانزده سال قدمت دارد و در این شانزده سال، هشت دبیر به خود دیده است که این اصلا اتفاق خوبی نیست. جشنواره فجر باید از ثبات بیشتری برخوردار باشد. عدم ثبات سبب می شود که دبیرکل نتواند تفکر خویش را به صورت کامل اجرا نماید. فضایی که سال جاری بوجود آمده شرایط بسیار مناسبی را برای دوره آینده جشنواره تجسمی فجر فراهم می آورد.
دبیر هنری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر خاطرنشان کرد: مشکل کنونی ما کمبود دیوار است و در فجر سال جاری به دنبال دیوار هستیم تا بتوانیم آثارمان را چیدمان نماییم. مشکل تجسمی دیوار است. سالهای سال است که می گوییم هنرهای تجسمی به دیوار نیاز دارد. امیدوارم سال آینده قدری راحتتر و در شرایط بهتری در رابطه با جشنواره های هنری فجر صحبت نماییم.

1402/10/15
18:12:36
5.0 / 5
351
تگهای خبر: اجرا , بازار , پوستر , تئاتر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز