بزرگداشت كیومرث پوراحمد در خانه سینما؛

هنرمندی که یک کودک درون جسورداشت

هنرمندی که یک کودک درون جسورداشت

به گزارش مجله سرگرمی، اولین سال روز درگذشت زنده یاد کیومرث پوراحمد کارگردان سینمای ایران روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه در خانه سینما برگزار گردید.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، شانزدهم فروردین ماه اولین سال روز درگذشت زنده یاد کیومرث پوراحمد کارگردان اثرگذار سینمای ایران بود که با عنایت به همزمانی سالروز درگذشت وی با ماه مبارک رمضان، مراسم بزرگداشت وی به همت کمیته فرهنگی انجمن نویسندگان و منتقدان سینمای ایران و همکاری انجمن کارگردانان سینمای ایران روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه ساعت ۱۶: ۳۰ در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار گردید. در شروع این نشست مازیار فکری ارشاد نایب رئیس انجمن منتقدان و مجری مراسم پیام جعفر گودرزی رئیس انجمن منتقدان را قرایت کرد. در این پیام با اشاره به قتل داریوش مهرجویی و سال تلخ سینما ایران، از موفقیت کیومرث پور احمد در خلق جهان سینمایی خود که در خاطرات مانده قدردانی و از او بعنوان یکی از ایرانی ترین سینماگران یاد شد. بعد از پخش کلیپی راجع به کیومرث پوراحمد، عباس یاری ضمن اشاره به اینکه همچنان چراغ این خانه روشن است، اظهار داشت: همچنان این کشتی در مقابل طوفان های مختلف از خود مقاومت و ایستادگی نشان داده است. آرزو داشتم این مراسم در زمان حضور پوراحمد برگزار می شد اما این مراسم می گوید هنرمند رفتنی نیست.
وی با اشاره به این که ما در دوران هیس هستیم، اظهار داشت: در این دوران با بیان کوچکترین مطلبی از سوی هنرمندان گروه هایی در فضای مجازی وجود دارند که آغاز به توهین می کنند؛ این رویکرد که عده ای در زمانیکه یک فیلم و عوامل آن در سالن هستند فیلم را هو می کنند اصلا خوب نیست. پوراحمد به نوجوانان و قومیت ها خیلی توجه داشت و شاید جای علیرضا داوودنژاد اینجا خالی است. او در آخر این بخش از صحبت های خود اظهار داشت: کیومرث پوراحمد دوست و همکار ما بود، کسی بود که دغدغه سینما ایران را داشت و راجع به مطالب خود خیلی سخت گیر بود. تا وقتی سینمای ایران و آثار او هست یاد وی در خاطرات زنده است. بعد از این ابوالحسن داوودی با اشاره به مراسم و حضور میهمانان اظهار داشت: این مراسم نشان داده است سینما هنوز زنده است و مثل جوی آبی است که هیچگاه نمی ایستد. سینمای ایران از بزرگترین دست اندازها عبور کرده و در سخت ترین شرایط به پیش رفته است. این کارگردان سینما با اشاره به اینکه آشنایی و رفاقت او و کیومرث پوراحمد به ۴۰ سال پیش بر می گردد، بیان نمود: رفاقت ما از زمانی آغاز شد که هر ۲ در زمینه سینمای کودک آغاز به فعالیت کردیم؛ حس و حالی که آن زمان بود از درون فیلمسازها نشات می گرفت و این مورد عامل نزدیکی من و کیومرث بود. در جشنواره پنجم کودک اصفهان فیلم «سفر جادویی» من و «شکار خاموش» کیومرث با هم در قسمت مسابقه حضور داشتند و رفاقت اصلی ما در فضای صمیمی و جمع های باز جشنواره شکل گرفت. آن زمان کیومرث پوراحمد از فیلم من تعریف می کرد و من هم معتقدم فیلم «شکار خاموش» او مورد کم لطفی قرار گرفت. فضایی که او ترسیم کرده بود در صورتیکه بسط پیدا می کرد منجر به شکل گیری یک ژانر ویژه از فیلم کارتونی متکی بر حقیقت ملی می شد.
وی با اشاره به اینکه این اتفاق چند سال بعد باردیگر در جشنواره هشتم رخ داد، اضافه کرد: فیلم «ایلیا نقاش جوان» که برای همیشه توقیف شد با فیلم «شرم» کیومرث در قسمت مسابقه حضور داشتند و اتفاق جالب در مورد فیلم کیومرث این بود که یکی از بخش های فیلم قصه های مجید بود که بر مبنای داستانی از هوشنگ مرادی کرمانی به اسم «رودروایسی» ساخته شده بود. این فیلم به بخش خارجی جشنواره رفت و شب دوم یا سوم جشنواره داوران خارجی آمده بودند و همه به اتفاق یا فیلم را نفهمیده بودند یا بشدت از مبحث آن عصبی بودند. مسئله داوران خارجی این بود که چرا شخصیت مجید مسئله طلبکاری را مستقیما به آن مرد نمی گفته است. آن جا متوجه شدیم که اصلا رودروایسی فقط در فرهنگ ما وجود دارد ازاین رو این فیلم در آن جشنواره مورد توجه قرار نگرفت. وی با اشاره به اینکه یک سوال غم انگیز برایش به وجود آمده است، اظهار داشت: کسی که این شخصیت های ماندگار را خلق کرد چرا باید با چنین برخورد هایی در زمان نمایش فیلمش مواجه می شد. پوراحمد شخصیت های کالتی را در سینما به وجود آورد، شما مشابهی مثل «بی بی» و «مجید» پیدا نمی کنید، من در سفرها متوجه شدم که دل کیومرث از یک گنجشک کوچک تر بود با اینکه زبان او گاهی تند می شد. داوودی در انتها این بخش از صحبت های خود، اظهار داشت: کیومرث مسیر و راه دلش را می رفت، اصلا باورم نمی شد با همه روحیه کم و بیش افسرده ای که این مدت داشت به این شکل از میان ما برود. وی در حالیکه بعض بر گلو داشت، بیان نمود: سال قبل مریم (دختر کیومرث) با هواپیما به ایران می آمده تا خبر بچه دار شدنش را به پدر بدهد. شاید اگر کیومرث ۲ روز دیگر مانده بود نیازی به این جلسه و بزرگداشت نبود و در میان ما حضور داشت.
سپس محسن امیریوسفی با اشاره به اینکه سال عجیب و غریبی را پشت سر گذاشتیم که بهار آن با مرگ کیومرث آغاز شد و اواسط پاییز با خبر قتل مهرجویی و همسر وی مواجه شدیم، اظهار داشت: وقتی نگاه می نماییم، می بینیم پوراحمد یک کودک درون جسور داشت و جسارت او از همه هم نسل ها بیشتر بود، این کودک جسور درون بود که او را زنده نگه می داشت و به او انرژی می داد. وی با مرور نخستین خاطره اش با پوراحمد، اظهار داشت: زمان تولید فیلم «خواب تلخ» بود و در ارتباط با انتخاب بازیگر نقش مرده شور با پوراحمد صحبت می کردم و برای او جالب بود که ایده فیلم و مرده شور را از قصه های مجید گرفته ام. وی با تایید صحبت 2 سخنران قبلی، اظهار داشت: پوراحمد ای کاش می ماند. او اگر بود ایده های جدید و نگاه جدید داشت. او همواره تاکید داشت هنوز بازنشسته نشده ام. پوراحمد در سالهای آخر مورد بی مهری قرار گرفت؛ او حساس بود و مثل اغلب سینماگران پوست کلفت نبود و صدمه ها به واسطه این حساسیت او به وجود آمد. بعد از پخش کلیپ و در قسمتی دیگر از برنامه، ابوالحسن داوودی اظهار داشت: «قصه های مجید» فقط قصه های اخلاقی و سرگرم کننده نیست و یک نگاه جامعه شناختی از همه مسایل اجتماعی به ما می دهد؛ این سریال پوراحمد مبتنی بر فرهنگ زیسته و زندگی ایرانی بود و مهم ترین میراثی که از او به جا مانده همین است.
این کارگردان در ارتباط با تنوع ژانر آثار پوراحمد، مطرح کرد: در سینمای ایران که صنعت نیست، گنجشک روزی و تک محصولی است برای تولید یک اثر یا باید حمایت دولتی را داشته باشید یا در قسمت خصوصی حتما باید گردش مختصر سرمایه صورت گیرد از همین رو در سینمای ایران ژانرها مثل کاشت سیب زمینی و پیاز است و به فراخور اقتضائات سینما، در دوره های مختلف ژانرهای مختلف مورد توجه قرار می گیرد. دهه ۶۰ سینمای کودک بدین سبب رشد کرد که بسیاری از مسایل و محدودیت های سینما در قسمت بزرگسال قابل عرضه نبود، تعویض و جا به جایی و رشد ژانرها در ایران بیشتر از سر اجبار است. امیر یوسفی هم در همین رابطه اظهار داشت: پوراحمد غیر از «قصه های مجید» در گونه ها و ژانرهای دیگر نظیر پلیسی و عامه پسند کار کرد. پوراحمد از دوران دهه ۶۰ آمد و وقتی نیست انگار از آن نسل فیلمسازی یک ورق مهم خورده است. در انتها مراسم عباس یاری با ذکر خاطره ای در خصوص این که پوراحمد در فیلم «گلدن تایم» به جای او بازی کرده است و پخش صوتی از کیومرث پوراحمد صحبت های خویش را به پایان برد. در پایان حضار به صورت ایستاده کیومرث پوراحمد را تشویق کردند و جلسه به پایان رسید.


منبع:

1403/01/30
12:42:44
5.0 / 5
326
تگهای خبر: بازی , تولید , جشنواره , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز