پنجشنبه های مستند در مهر؛

روایت گمشده از ارتباطی که کمرنگ شده است

روایت گمشده از ارتباطی که کمرنگ شده است

به گزارش مجله سرگرمی، محمدرضا حاج محمد حسینی کارگردان مستند پلی که نیست از روحانیونی اظهار داشت که به صورت گمنام پل بین مردم و مسؤلان برای حل مشکلات جامعه هستند.


محمدرضا حاج محمد حسینی کارگردان مستند «پلی که نیست» که در قسمت مسابقه شهید آوینی جشنواره «سینماحقیقت» حضور داشت، در ارتباط با انتخاب این موضوع و چرایی تولید مستند با این مساله به خبرنگار مهر اظهار داشت: عموم کارهای من در حوزه مطالبه گری بوده است و در شهر اراک با این عنوان شناخته می شوم بدین جهت دوستان و اهالی فرهنگ، هنر و کارهای اجتماعی سوژه های در رابطه با مبحث مطالبه گری را با من طرح می کنند و سوژه این مستند هم از مواردی بود که توسط یکی از دوستان عنوان شد و بعد از پیمودن مراحل اولیه بررسی این موضوع، جریان آن برایم جالب شد. وی افزود: به نظرم طلبه ای که در حاشیه شهر مشغول دست و پنجه نرم کردن با صدمه های اجتماعی است، گمشده این روزهای اجتماع است چون که جایگاه اجتماعی مساجد در جامعه کمرنگ شده است، درحالی که حضور مردم در نماز جماعت و فعالیت و حضور امام جماعت مقدمه ای برای اصلاح جامعه است، مقدمه ای برای حضور، پویایی و مقدمه ای برای حل مسائل و مشکلات جامعه اطراف مسجد و مردم محل است. با توجه به این که خودم در مساجد حضور داشتم و این فضا را درک کرده ام، این عنوان برایم جذاب بود و از همین رو مبحث برایم مهم و اولویت دار شد چون که سوژه این مستند یک روحانی است که در حاشیه شهر و یک محل کم برخوردار مشغول مقابله با صدمه های اجتماعی است. این مستندساز با اشاره به این که بعد از آشنایی با موضوع، شماره تماس روحانی را پیدا کرده است، اظهار داشت: بعد از ارتباط با حاج آقا چندین جلسه گفت و گو انجام شد تا آگاه شوم معضلات و مسائل محله چیست و این روحانی چرا محله سکونت خویش را رها کرده و به این محله آمده است. در حین این جلسات با چالش های مختلفی آشنا و مواجه شدیم که ریشه این چالش ها صدمه های اجتماعی بود و نمونه هایی مثل آن بچه هایی که درگیر اعتیاد بودند، زنان کارتن خواب در پارک ها، طلاق، بزهکاری و دزدی ها و … و مطالبی از این دست در محله وجود داشت. دغدغه حاج آقا احیای محله و حفظ روحیه و لطافت کودکان و نوجوانان آن بود. حاج محمد حسینی با اشاره به این که تولید این مستند یک سال طول کشیده است، عنوان کرد: ما نمی خواستیم تنها مطالبه گری را بیان نماییم بلکه می خواستیم مطالبه گری را نشان دهیم از همین رو ممکن بود تولید مستند تا برگزاری یک جلسه با شورای شهر اراک متوقف بماند یا منتظر بمانیم تا مطالبه محله و حاج آقا منجر به حضور شهردار در مسجد شود همینطور حاج آقا به شکلی شب فعالیت می کردند و شب ها سر کار می رفتند و این برنامه زمانی برای ما محدودیت زمانی ایجاد می کرد. حاج آقا شب ها سرکار می رفتند، بامداد تا پیش از نماز ظهر استراحت می کردند و بعد هم به مسجد و خانواده رسیدگی داشتند بنابراین برای فیلمبرداری محدودیت هایی داشتیم ولی ایشان توجه داشتند که تولید موضوعات مهم عقب نیفتد.. وی ادامه داد: چون دوربین در این مستند مشاهده گر است و سوژه ما نقش بازی نمی کند، در هیچ صحنه ای از مستند مصاحبه نمی کند یا خاطره ای نمی گوید و در عین حال تمام اتفاقات جلو دوربین است و راوی با پویایی در تلاش است تا مشکل را حل کند به نظرم مخاطب با او احساس همذات پنداری می کند و می پذیرد یک نفر درحال حل مشکلات است. دوربین ما همیشه همراه این امام جامعه است چه در مسجد و چه در کافه روبه روی مسجد و زمانی که حاج آقا در کنار آن افرادی است که از اعتیاد رها شده اند. وقتی دوربین مشکل را نشان میدهد و مبارزه با مشکل را هم در کنار آن می بینیم مخاطب می تواند یک راوی صادق را بپذیرد و ببینید. ایشان سپس با مرور چالش های تولید این مستند، اظهار داشت: با ورود برای مطالبه گری و حل یک مساله هم در حوزه مساله و هم درحوزه مطالبه گری چالش هایی وجود دارد و هر ۲ این موارد ممکنست چالش ایجاد کنند مثلا برخی مسؤلان نمی خواهند کمک کنند یا نمی توانند کمک کنند یا با شما مقابله می کنند و این مساله چالش هایی به وجود می آورد یا از سوی دیگر با مطرح شدن بحث اعتیاد و ورود به دنیای معتادان و کارتن خواب ها و سهولت دسترسی به مواد مخدر مقابل چشم بچه ها شرایط خاص و خطرناکی برای تیم تصویربرداری ایجاد می شود و فضا امنیت لازم را برای تیم ندارد و ممکنست هر لحظه بواسطه توهم یک فرد یا موارد دیگر اتفاق ناگواری پیش بیاید. این کارگردان فیلم مستند، مطرح کرد: «پلی که نیست» مقدمه ای است از یک پل عابر پیاده که وجود ندارد و مردم بواسطه تردد از کمربندی صدمه می بینند؛ «پلی که نیست» روایت گر گمشده این روزهای محله های ما است و امامان اجتماعی که در جامعه حضور داشتند ولی هم اکنون گمنام فعالیت می نمایند. آنها فقط امام جماعت مسجد نیستند بلکه احیاگران اجتماع هستند. او در آخر صحبت هایش بادآور شد: مبحث محوری مستند ما اینست که این امامان جامعه باید پلی باشند بین مردم و مسؤلان و باید پلی باشند بین مردم و حل مشکلات آنها بنابراین سعی کردیم به این هدف برسیم و به آن نزدیک شویم. امیدواریم مساجد و امامان جماعت با دیدن این فیلم امید پیدا کنند که میتوان تحولات خوبی را رقم زد.


منبع:

1403/03/24
12:15:55
5.0 / 5
266
تگهای خبر: بازی , تولید , جشنواره , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز