سینما در هفته ای كه گذشت؛

هفته ای پررنگ با سیمرغ های کوتاه

هفته ای پررنگ با سیمرغ های کوتاه

به گزارش مجله سرگرمی، در هفته ای که گذشت، باوجود هفته پرشور انتخاباتی و دیدارهای نامزدها با هنرمندان، برنامه هایی چون هفتمین جشن نوشتار سینمای ایران و اکران و نقد فیلمهای کوتاه سیمرغ در ۳ شهر ایران برگزار گردید.



خبرگزاری مهر -گروه هنر-آزاده فضلی؛ «سینما» یکی از هنرهای هفت گانه پرطرفدار در بین عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویس ها و گروههای خبری رسانه ها به خود اختصاص می دهد و هنرمندان این رشته بخصوص بازیگران سینما، به شکلی زیر ذره بین جامعه هستند و بنابراین به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل می شوند. حادثه دردناک شهادت آیت الله رئیسی و همراهان شان و برگزاری انتخابات زودهنگام در کشور، سبب شد تا همه ارکان جامعه و بخصوص فعالیتهای فرهنگی و هنری را هم تحت تاثیر قرار دهد. طی ۲ هفته گذشته (دور اول و دوم انتخابات) به علت تبلیغات نامزدهای انتخاباتی، هفته های پرشور انتخاباتی را پشت سر گذاشتیم اما در کنار این شور، خللی در برگزاری نشست ها و برنامه های سینمایی کشور پیش نیامد.
در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی، پیش روی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.
مسائل معیشتی هنرمندان در دیدار با پزشکیان
انتخابات رئیس جمهوری ۱۴۰۳، روز گذشته ۱۵ تیر ماه در سرتاسر کشور برگزار گردید. مسعود پزشکیان در هفته گذشته در جریان برنامه های انتخاباتی خود با اهالی فرهنگ و هنر دیدار و گفتگو داشت. در این نشست، منوچهر شاهسواری، جهانگیر کوثری، ابوالحسن داوودی، علیرضا رضاداد، جمال ساداتیان، عبدالجبار کاکایی، غلامرضا موسوی، سعید سهیلی، محمدعلی جعفریه، فرهاد توحیدی، احسان عبدی پور، مجید جوزانی، محمدمهدی عسگرپور، ابراهیم داروغه زاده، همچون حاضران بودند.
پزشکیان در این جلسه اظهار داشت: نگاه ما به هنر فرق می کند. شما هنرمندان در این ناهمگونی و واگرایی در جامعه باید کاری کنید که در کنار هم قرار بگیریم. من کشتی نجات نیستم و باید با هم کمک نماییم که کار را درست نماییم. من کارگزار آن اندیشه ای خواهم بود که پیش برنده فرهنگ و هنر اعتلای ایران عزیز باشد.
محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه هنرمندان و نماینده خانه سینما در حضور این نامزد انتخاباتی بیان نمود: بحث معیشتی هنرمندان و همینطور بحث ممیزی در دوره های گذشته مطرح شده بود اما هم اکنون شرایط فرق کرده است. قبلاً ریلی وجود داشت و هنرمندان با حاکمیت باوجود ایرادها تعامل می کردند. هم اکنون نمی دانیم لوکوموتیو رها شده است و نقش مرجعیت هنرمندان از سال ۸۸ به بعد گرفته شد. نقش فرهنگی و هنری ما گرفته شد، قبلاً از خارج از کشور و بعدها فهمیدیم با همکارانی از داخل کشور مرجعیت هنرمندان گرفته شود. هم اکنون ورود دوستان امنیتی بسیار زیاد شده است. هم اکنون بحث هست و نیست فرهنگ و هنر مطرح است. آقای پزشکیان در بعضی مقاطع به علت این که برخی دولتمردان با هنرمندان دوست بودند برخی زیرساخت ها طراحی نشده است. نظیر جایگاه های قانونی نهادهای صنفی.
احسان عبدی پور هم اظهار داشت: حقیقت که فکر می کنم اینست که این جلسه برای زمانی است که پزشکیان رئیس جمهور شده است. من در مرحله اول رای ندادم و در مرحله دوم رای سلبی به شما می دهم و امیدوارم روزی به شما ارادت پیدا کنم. باید برای مناظره به پزشکیان پیشنهاداتی عرضه دهیم تا بتواند در جذب ۶۰ درصدی که رای ندادند موفق باشد.
ارائه بسته آثار تصویری برای ایجاد کنش در انتخابات ۱۵ تیر
در هفته گذشته، واحد اکران مردمی جشنواره عمار در پاسخ به احساس نیاز فعالان فرهنگی جهت عرضه پاسخ مستدل به سوالات مردم از مسائل مهم کشور و کمک به افزایش آگاهی جامعه در انتخابات پیش رو، مبادرت به تهیه بسته ای از آثار منتخب مستند، فیلم کوتاه و فیلم سینمایی مرتبط کرده است. فعالان فرهنگی می توانند با دانلود این آثار از سایت اکران مردمی و نمایش آن در مساجد، حسینیه ها، دانشگاه ها، حوزه های علمیه و تجمعات انتخاباتی در آگاهی بخشی بیشتر به مردم نقش ایفا کنند.
خبرهایی از پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر
در هفته ای که گذشت، خبرهایی از پنجمین جشنواره فیلم کوثر مخابره شد. این جشنواره ۳۱ تیر ماه توسط «بنیاد آیه های ایثار و تلاش» با همکاری شهرداری تهران، مؤسسه تصویر شهر، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، سازمان امور سینمایی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، با دبیری ناصر باکیده در تهران برگزار می گردد. این جشنواره در چهار بخش رقابتی سینمای ایران شامل فیلمهای سینمایی، داستانی بلند (تله فیلم)، مستند کوتاه و نیمه بلند، مستند بلند و آثار کوتاه داستانی، پویا نمایی و نماهنگ برگزار می گردد.
در هفته گذشته، اولین تیزر پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر رونمایی گردید. این تیزر را وحید گلستان کارگردان، پژوهشگر و مدیر فرهنگی ساخته است.
همچنین، اعضای هیأت انتخاب بخش مسابقه سینمای بین الملل پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر، متشکل از غزاله سرلک مدیر فرهنگی و فعال سینمایی در قسمت بین الملل، غلامرضا منتظمی رئیس مؤسسه افق نو، کارشناس ارشد رسانه و دیپلمات سابق ایران و جان جیمز یوبل فعال سیاسی ضد صهیونیستی و محقق و پژوهشگر آمریکایی، با حکم باصر باکیده دبیر جشنواره معرفی گشتند.
فیلم های کوتاه «سیمرغ» در شهر های ایران پر کشیدند
در روز اول هفته ای که گذشت، نشست نقد و بررسی مجموعه فیلمهای کوتاه «سیمرغ» که شامل چهار فیلم «ارفاق»، «شریف»، «دآبر» و «برنو» است، با هدف تمرکزگرایی از تهران و توجه به تمامی نقاط کشور، توسط گروه سینمایی «هنروتجربه» و با همکاری انجمن سینمای جوانان در سینمای شهر سبز لاهیجان برگزار گردید. نواب محمودی فیلمساز و رئیس انجمن سینمای جوانان دفتر لاهیجان بعنوان مجری و کارشناس این نشست نقد و بررسی حضور داشت. همینطور از عوامل فیلمها هم سعید نجاتی، محمد ثریا، محمد علیزاده فرد، آرمان فیاض، سیاوش چراغی پور، مجید پتکی، هاشم مرادی، رسول علیزاده، رامین پورعبدالله، حسن عسگری، فاطیما نوفلی، علی کشاورز، مهدیه غلامحسینی، مریم سادات فاضلی و مهتاب ابراهیمی در این جلسه حضور داشتند. مرجان اشرفی زاده کارگردان سینما بعنوان کارشناس در این جلسه حضور داشت و در رابطه با فیلمهای کوتاه «سیمرغ» سخن گفت. همچنین، در هفته گذشته مراسم اکران مجموعه فیلمهای کوتاه «سیمرغ» با حضور عوامل این فیلمها در شهر آبادان و قم هم برگزار گردید.
سیاوش چراغی پور بازیگر فیلم کوتاه «ارفاق»، سعید نجاتی کارگردان قمی فیلم کوتاه «دآبر»، محمد علیزاده فرد کارگردان فیلم کوتاه «شریف»، محمد ثریا کارگردان و حسن عسگری بازیگر فیلم کوتاه «برنو» در مراسم اکران در قم حضور داشتند. همینطور سعید ایلانلو مدیر گروه سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و رضا ابوذر رئیس انجمن سینمای جوانان قم از دیگر میهمانان این مراسم بودند. در ابتدا، مجموعه فیلمهای کوتاه «سیمرغ» همراه تصاویر پشت صحنه آنها به نمایش درآمد. سپس نشست نقد و بررسی آثار با اجرای سید حمیدرضا منتظری برگزار شد و فیلمسازان حاضر در نشست در رابطه با آثار خود با مخاطبان گفتگو کردند و پاسخگوی پرسش های آنها بودند.
۵۰ فیلم توقیفی کدام ها بودند؟
پس از آن که سه هفته پیش در برنامه سینمایی «هفت» در قسمت بررسی کارنامه ۳ ساله سازمان سینمایی، روح الله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم در رابطه با نداشتن فیلم توقیف شده، واکنش هایی به همراه داشت، سهرابی ابتدای هفته گذشته سخن گشود و نام ۵۰ فیلم توقیفی دولت گذشته را ارائه نمود.
روح الله سهرابی مدیرکل نظارت بر نمایش فیلم سازمان سینمایی ضمن اشاره به شرایط سینما در آغاز دولت سیزدهم اظهار داشت: نه تنها در قسمت اقتصاد و تعداد مخاطب سینما بلکه در مورد نحوه حل و فصل مسائل در ارتباط با فیلمها و سینماگران هم مسؤلان سینمایی دولت سیزدهم با انبوهی از موانع و مشکلات مواجه بوده اند که لازم بود حتی از ظرفیت هایی خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مراجع ذیربط جهت حل و فصل موضوعات استفاده نمایند.
وی سپس به صورتی موردی، فیلمها را نام برد و در رابطه با آنها سخن اظهار داشت که فیلم هایی همچون «ملاقات خصوصی»، «قاتل و وحشی»، «مست عشق» و «آخرین تولد» دارای مشکل پیچیده تری بودند.
به گفته سهرابی، آثار زیادی گرفتار این مشکلات بوده اند و به لطف خدا و با درایت لازم موانع صدور پروانه نمایش و یا اکران آنها برطرف شد که از بین آنها میتوان این ۵۵ فیلم را نام برد؛ «مصلحت»، «قاتل و وحشی»، «مجبوریم»، «روشن»، «تصور»، «سه کام حبس»، «آخرین تولد»، «گیجگاه»، «خط استوا»، «سینما شهر قصه»، «ستاره بازی»، «مست عشق»، «ورود و خروج ممنوع»، «زن مرد بچه»، «بی رویا»، «ابلق»، «نبودن»، «زد و بند»، «آزردگان»، «رگ های آبی»، «خانه شیشه ای»، «ستون ۱۴»، «شین»، «کوچه ژاپنی ها»، «خط نجات»، «احمد به تنهایی»، «لیپار»، «پدر و دختر»، «آهنگ دونفره»، «سگ بند»، «ملخ»، «لابی»، «عروس خیابان فرشته»، «زنبور کارگر»، «عامه پسند»، «ناطور»، «سه جلد»، «یقه سفیدها»، «پدران»، «بانک زده ها»، «زنانی که با گرگ ها دویده اند»، «آه سرد»، «قهرمان من»، «لختگی»، «سم پاشی»، «نقره داغ»، «لاک پشت و حلزون»، «لاله»، «کبود»، «نبودنت»، «هاوایی»، «روز ششم»، «جوجه تیغی»، «لب خط»، «باد در کشتزارهای نیشکر»، «تا فردا»، «ریش قرمز» و غیره. البته این موارد غیر از حدود پانزده فیلم توقیفی ادوار مختلف است که نتیجه بی دقتی و بی تدبیری در صدور پروانه ساخت بوده که خواسته یا ناخواسته باعث گرفتاری و ضرر و زیان سرمایه گذاران و صاحبان فیلمها شده است.
البته سهرابی در اظهاراتش نامی از برخی فیلمهای توقیفی چند سال گذشته همچون «شیشلیک»، «سینما متروپل»، «کاناپه»، «لباس شخصی» و … نبرده و توضیح نداد که تکلیف این آثار مقرر است، چه شود.
هفتمین جشن نوشتار سینمای ایران تمام شد
در میانه هفته ای که گذشت، مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان هفتمین جشن نوشتار سینمایی ایران بعد از یک سال تأخیر در برگزاری، با حضور چهره های سینمایی همچون حسن فتحی، فرزاد موتمن، محمدمهدی عسگرپور، هوشنگ گلمکانی، حبیب اسماعیلی، شاهین شجری کهن، علی علایی، غلامرضا موسوی، محمد حمزه ای، اصغر نعیمی، حمیدرضا مدقق، عباس یاری و … در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار گردید.
در این مراسم جایزه بخش ترجمه به امین مبینی برای ترجمه مطلب «سینه فیلیا در عصر پسا سینما» انتشار یافته در مجله دنیای تصویر، جایزه بخش گفتگو به کسری ولایی و علی ملاصالحی برای گفتگو با مرتضی فرشباف با عنوان «پاز نکن بی شرف» انتشار یافته در مجله دنیای تصویر، جایزه بخش یادداشت به حمیدرضا مدقق برای یادداشت «طبقات مردانه و کنشگری پدرانه» انتشار یافته در مجله فیلم امروز و جایزه بخش نقد به امیرحسین سیادت برای نقد فیلم «شطرنج باد» با عنوان «شاید شیطان» انتشار یافته در سایت چهار اهدا شد.
میزبانی باردیگر اصفهان / اعلام زمان دقیق جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
با نزدیک شدن به زمان برگزاری جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان، دومین نشست ستاد این رویداد هم در هفته گذشته برگزار گردید. دبیر سی و ششمین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان در دومین نشست ستاد برگزاری این جشنواره اظهار داشت که المپیاد فیلمسازی نوجوانان از ۲۴ شهریور و جشنواره فیلم کودک از ۱۴ مهر برگزار می گردد.
مجید زین العابدین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر این جشنواره اظهار داشت: با تفاهم میان بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، سال جاری هم جشنواره در شهر اصفهان برگزار می گردد و با برنامه ریزی جدید برای المپیاد فیلمسازی نوجوانان به فاصله ۲ هفته پیش از جشنواره، مقدمه افتتاحیه این جشنواره خواهد بود. سال جاری شرایطی فراهم شده تا نوجوانان فیلمساز برگزیده هفتمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان، در جشنواره حضور یابند و فیلمهای ساخته شده توسط آنها امکان رقابت با سایر آثار را پیدا کنند.
دبیر سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان ضرورت تقویت نقاط قوت و رفع نقصها دوره پیشین جشنواره را از جانب هر ۲ ستاد اجرایی تهران و اصفهان ضروری دانست و اظهار داشت: حقیقت اینست با وجود همه گامهای مثبت برای سینمای کودک و نوجوان در همه ادوار گذشته، این سینما بشدت نحیف و نیازمند برنامه ریزی راهبردی برای حمایت است.

1403/04/16
12:08:33
5.0 / 5
244
تگهای خبر: آهنگ , اجرا , بازی , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
News Fun دوستان مجله سرگرمی
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز