در گفت وگو با مجله سرگرمی مطرح شد؛

نجات ۴ سرنشین هواپیما پس از سقوط در جزیره

نجات ۴ سرنشین هواپیما پس از سقوط در جزیره

به گزارش مجله سرگرمی، کارگردان نمایش جزیره ضمن اشاره به این که در این اثر نمایشی جزیره معنایی از باردیگر زیستن را در ذهن مخاطب تداعی می کند در رابطه با چالش های اجرای یک تئاتر مستقل گفت.


کیمیا نوری کارگردان نمایش «جزیره» که در خانه نمایش دا روی صحنه است در رابطه با این اثر نمایشی به خبرنگار مهر اظهار داشت: «جزیره» در ناکجاآبادی رخ می دهد که در آن بعد از سقوط هواپیما ۴ نفر از مسافران نجات پیدا کرده اند و ما دیدگاه هر کدام از شخصیت ها را در رویارویی با این اتفاق می بینیم. هر کدام از این افراد مخاطب را با سوالاتی درگیر می کنند؛ از قبیل اینکه آیا باید خویش را با زندگی کردن در جزیره وفق داد؟ یا برای فرار کوشش کرد و به زندگی قبلی بازگشت؟ میتوان به شرایط جغرافیایی بی تفاوت بود و به علایق خود پرداخت؟ یا حتی می شود مصرف کننده بود و الویت را فقط به زنده ماندن نسبت داد؟ وی افزود: در آخر ما در این نمایش شخصیت زنی را می بینیم که هیچ چیزی از گذشته به یاد ندارد. او آینده را فراموش کرده و هرگونه اتفاقی برایش مهم نیست حتی نمی داند باید چه کاری انجام دهد و فقط در کنار ساحل حضور دارد. این کارگردان اضافه کرد: تقابل این ۵ شخصیت و دیدگاه شان که هرکدام نمادی از اقشار یک جامعه را تشکیل می دهد جزیره ای را به وجود آورده که شاید معنای باردیگر زیستن را در ذهن مخاطب تداعی کند. مرزی بین احساس رضایت و نارضایتی، دوگانگی بین پذیرش تقدیر یا مقابله با آن. نوری با اشاره به اینکه این نمایش در فضایی سوررئال و فانتزی در ژانر کمدی سیاه ساخته شده است، مطرح کرد: از نظر من دیدگاه هر مخاطبی به هنر متفاوت می باشد. شاید شما یک اثر را ببینید و تنها یک جمله اش برای تان ماندگار شود و یا یک دیالوگ سبب شود که باردیگر آن صحنه برایتان مرور شود مانند هزاران فیلم و یا تئاتری که تابحال دیده ایم.
نوری اضافه کرد: من در این متن تلاش کردم تا با عنایت به دیالوگ های ساده ای که شخصیت ها می گویند در انتها به مفهوم بزرگ تر و عمیق تری اشاره کنم. از آنجاییکه متن برگرفته از هیچ منبع به خصوصی نبوده است به نظرم مخاطب امروزی خیلی راحتتر می تواند با نویسنده ای که متعلق به این نسل است ارتباط برقرار کند. این کارگردان همینطور ضمن اشاره به ضرورت پشتیبانی از هنرمندان جوان اظهار داشت: بطور قطع اگر حمایتی وجود داشته باشد چه از طرف ارگان ها و چه از طرف مردم، سبب می شود که گروههای تئاتری هرچند کوچک بتوانند فعالیت شان را داشته باشند و گاهی بالعکس این مورد هم صدق می کند و گروههای تئاتری مجبور می شوند، مستقل کار کنند. وی با اشاره به اینکه الویتش این بود که کارش را به درستی انجام دهد حتی اگر مبلغی از فروش نمایش بازنگردد، اظهار داشت: از آنجاییکه تمام هزینه های کار به عهده خودم بود باید تمام بودجه را با عنایت به شرایط مدیریت می کردم و با وجود مخاطبانی که شاید به دیدن تئاتر بیایند یا نه و البته با اتلاف انرژی زیادی که روزانه برای هر مساله ای صرف می شد، تلاش کردم «جزیره» را به بهترین شکل خودش به اجرا برسانم. نوری در انتها با تکیه بر ضرورت مسئولیت پذیری اظهار داشت: باید در برابر گفته ها و کاری که انجام می دهیم چه در زندگی شخصی و کاری مان مسئولیت پذیر باشیم. چونکه بطور قطع در تئاتر هم مثل یک جامعه تمام این عوامل روی هم تأثیر مستقیم دارند. از نظر من هدف ساخته شدن هنر این بوده که خودمان را از بیرون ببینیم یا شرایطی را از بیرون قضاوت نماییم و برای لحظه ای باردیگر به تفکر خودمان شک نماییم. اگر روزی این دومینوها روی هم انباشته شود شاید هنر هم دیگر نتواند تاثیری روی حال و نگرش ما بگذارد. بورژین عبدالرزاقی، امیر آقاجان، علی جدیدی، مانی محمدی و کیمیا نوری بازیگران نمایش «جزیره» هستند که تا دوم مرداد در خانه نمایش دا روی صحنه است. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «پس از سقوط هواپیما چند نفر از مسافران در جزیره ای گرفتار شده اند در جایی که برای بعضی ها به معنای آزادی است و برای بقیه اسیری، هر کدام از آنها برای رفتن یا ماندن و یا ادامه زندگی در آنجا گرفتار چالش هایی می شوند و کم کم به شرایط عجیب جزیره پی می برند.»


منبع:

1403/05/02
11:54:26
5.0 / 5
306
تگهای خبر: اجرا , بازی , تئاتر , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
News Fun دوستان مجله سرگرمی
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز