علیرضا ناصرالمعمار در گفت وگو با مجله سرگرمی:

میراث و معماری رها شده مبحث نقاشی شد

میراث و معماری رها شده مبحث نقاشی شد

به گزارش مجله سرگرمی، علیرضا ناصرالمعمار که نمایشگاه نقاشی هایش در گالری لاله برقرار است، در رابطه با ایده این نقاشی ها که به دغدغه های وی در حوزه های میراث فرهنگی، معماری و محیط زیست برمی گردد، توضیح داد.



علیرضا ناصر المعمار هنرمند نقاش که نمایشگاه آثارش با عنوان «عبور از کویر» تا ۲۲ مهر در نگارخانه لاله برپاست، در رابطه با آثارش به خبرنگار مهر اظهار داشت: نقاشی هایم در نمایشگاه «عبور از کویر» شامل ۲ بخش هستند که بخشی از آنها چشم انداز خیالی را نمایش می دهند که به شکل مستقیم به جایی اشاره نمی کند اما ذهنیات من از فضاهایی است که به افق و دوردست ها اشاره دارد.
وی در توضیح وجه تسمیه نمایشگاهش بیان نمود: ماجرای ترسیم این نقاشی ها از آنجایی آغاز شد که من از کودکی سفرهای زیادی را پشت سر گذاشتم و چشم اندازهای جاده ای که می دیدم برایم جذاب بود. کنجکاو بودم که در این افق ها چه خبر است و در دوردست ها که جاده نمی رود، چه اتفاقی رخ می دهد. این افق و پرسپکتیو در جاده های ایران برایم این جذابیت را داشت که بدانم چه داستانی دارند و آنرا فضایی جادویی قلمداد می کردم بخصوص وقتی غروب و تاریکی بود و ابهام هایی وجود داشت. خیلی تمایلی به سفرها نداشتم اما همیشه سفر با این ابهامات برایم می گذشت و تلاش می کردم این مسیر را برای خودم جذاب کنم. ازاین رو طول سفر را برای خودم با این ذهنیات پر می کردم.
ناصرالمعمار اظهار داشت: این تصاویر و داستان ها در ذهنم بود تا این که کم کم آنها را روی کاغذ آوردم و فکر کردم که می توانند مبحث نقاشی هایم باشند. تقریبا آن قدر تعدادشان زیاد شده بود که به فکر ثبت کردن آنها افتادم. این نمایشگاه هم تقریبا چنین داستانی دارد لذا نام «عبور از کویر» را برای نمایشگاهم انتخاب کردم.
وی خاطرنشان کرد: «کویر» صرفا یک فضای خشک نیست ولی چون در جاده های ایران بیشتر دشت دیده می شود، بیشتر چشم اندازها این تصویر را دارد و مقصد خیلی دور به نظر می رسد اما برای من این که چطور میتوان به آن رسید، مهم بوده است.

این هنرمند نقاش به نگاه زیست محیطی و نقادانه اش به آلودگی ها اشاره نمود و اظهار داشت: در پیش زمینه بسیاری از چشم اندازهای آثارم در مجموعه «کویر»، همیشه نوعی آلودگی وجود دارد؛ یعنی ما آن قدر وارد فضای آلوده شدیم که در سفر ها و وقتی از شهر دور می شویم، هنوز هم نوار آلودگی ها دیده می شود و این خیلی ملموس است. اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه نماییم، هم اکنون در چشم اندازهای موجود در جاده ها، این آلودگی های محیطی دیده می شوند که در آثار من هم وجود دارد، یعنی انگار بخشی از تابلو همان فضای آلوده شده است که هم می تواند آلودگی هوا را در بر گیرد و هم می تواند از یک چشم انداز دیگر، به زندگی اشاره کند. در واقع اشاره ام به «سفر زندگی» بود که همان گیر و گرفتاری های زندگی است و می خواهیم از آنها عبور نماییم و به افق روشن زندگی برسیم. در واقع جدا از آلودگی های محیط زیستی، آثار من همه آلودگی های ذهنی را هم شامل می شود.
وی در رابطه با تاثیر معماری در برخی از آثارش که با تکنیک آبرنگ و به شکل مفهومی ترسیم شده اند، بیان نمود: در آثارم معماری تاثیر نداشته بلکه معماری و میراث فرهنگی، دغدغه من و خیلی از معماران است که چگونه با مشکلات معماری و میراث فرهنگی کنار بیایند و آنها را حل کنند. با عنایت به فعالیتم در حوزه میراث فرهنگی، به بناهای تاریخی و تقابل سنت و تجدد علاقه مندم. یکی از دردسرهایی که وجود دارد هم در این عرصه ملموس است، یعنی عدم محافظت از میراث فرهنگی هم یکی از گرفتاری های بشری است لذا این فضا در نقاشی های من ملموسشده است.
ناصرالمعمار در انتها تصریح کرد: در نقاشی های من بیشتر، «کویر» به معنای فضایی متروکه یا خشک شده است یعنی ما شرایط زیست سخت را در کویر می بینیم چونکه در کویر حیات وجود دارد. این که بالاخره میراث فرهنگی و معماری ما در ایران متروکه و رها شده و ما به سمت پریشانی در این عرصه پیش می رویم، یکی دیگر از دغدغه های من در آثارم است.
علیرضا ناصرالمعمار دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری و دکترای معماری اسلامی است. وی تحصیلات آکادمیک نقاشی ندارد اما در آثارش میل به عبور از حقیقت و به تصویر کشیدن جهان خواب ها و خیال ها با تکیه بر محیط زیست، میراث فرهنگی و مرمت و احیا بافت و بناهای تاریخی به چشم می خورد. دست وی در استفاده از متریال خلق اثر باز بوده است که مناظر و تصاویر یکسانی را با متریال مختلف اجرا کرده تا حواس مختلف مخاطبان را درگیر و ارتباط برقرار کند. ناصرالمعمار از سال ۱۳۶۹ نقاشی را با احمد فتوت (در همدان) شروع کرد و برای ادامه تحصیلات به تهران آمد. نمایشگاه های انفرادی آثارش از سال ۱۳۷۴ شروع شده و نمایشگاه «عبور از کویر» یازدهمین نمایشگاه انفرادی او است.
نمایشگاه نقاشی «عبور از کویر» همه روزه تا ۲۲ مهر، شنبه تا چهارشنبه ها ساعت ۹ تا ۱۷ و پنجشنبه ها ۹ تا ۱۳ به غیر از ایام تعطیل در نگارخانه لاله واقع در خیابان فاطمی، ضلع شمالی بوستان لاله، روبه روی پارکینگ طبقاتی لاله دایر است.


منبع:

1403/07/18
09:40:42
5.0 / 5
140
تگهای خبر: اجرا , زندگی , سفر , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز