گفت وگوی مهر با مدیر المپیاد فیلمسازی نوجوانان-۱؛

ضرورت تشکیل انجمن سینمای نوجوانان

ضرورت تشکیل انجمن سینمای نوجوانان

به گزارش مجله سرگرمی، وحید ملتجی مدیر هشتمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان در رابطه با اهمیت توجه به نوجوانان و داوری سختگیرانه تر در این دوره صحبت کرد.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، گروه هنر-آروین موذن زاده، ندا زنگینه: نخستین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران در سال ۱۳۹۴ همزمان با بیست ونهمین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان در همدان برگزار گردید. ایده برگزاری المپیاد توسط بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای جوانان ایران شکل گرفت و از ۳ تا ۸ مهر ماه سال ۹۴ به دبیری علیرضا شجاع نوری میزبان نوجوانان علاقمند به سینما در کلاس های فیلمسازی بود.
این رویداد که مختص گروه سنی نوجوانان است سال جاری به هشتمین دوره خود رسیده که مقرر است ۲۴ تا ۲۹ شهریور ماه در اصفهان برگزار گردد.
توجه ویژه به نیازها و تفکرات گروه سنی نوجوان و تربیت نسل جدید سینمای ایران ازجمله اهداف مهم برگزاری المپیاد فیلمسازی است. به بهانه برگزاری دوره جدید این رویداد در خبرگزاری مهر نشستی با حضور وحید ملتجی مدیر هفتمین و هشتمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران برگزار کردیم. او در بخش اول این نشست ضمن اشاره به ضرورت اعتباربخشی به المپیاد فیلمسازی اظهار داشت که رده سنی فیلمسازان نسبت به سالهای قبل پایین تر آمده و در این شرایط ما ناگزیر به تشکیل نهادی مانند انجمن سینمای نوجوانان ایران برای نوجوانان هستیم. ‎او همینطور تصریح کرد که در این دوره داوری و انتخاب افراد به شکل سختگیرانه تری صورت می گیرد تا فرصت در اختیار علاقه مندان جدی این حوزه قرار بگیرد.
قسمت اول این میزگرد را در ادامه می خوانید:

در ابتدا توضیح دهید که کار کردن برای نوجوانان و برگزاری چنین المپیادی چه لزوم و اهمیتی دارد؟

وحید ملتجی: هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان انجام می شود. این رویداد حالا دوره هشتم خویش را سپری می کند اما تولد آن به شکلی در جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان صورت گرفت. به مرور زمان این المپیاد برای خود هویتی پیدا کرد و الان به شرایط نسبتاً خوبی رسیده است چونکه هویت این المپیاد و پیشینه آن کمک کرده است که بعنوان یک رویداد مهم برای نوجوانان قلمداد شود. این المپیاد از این جهت اهمیت پیدا می کند که به مسئله نوجوان می پردازد. متأسفانه در طول دهه های گذشته هرگاه عبارت کودک و نوجوان مطرح شده بیشتر مسئله کودک مطرح بوده است و سایه گروه سنی کودک بر نوجوان غلبه داشته است درحالی که نوجوان اساساً خصوصیت های کاملا متمایزی از کودک دارد و اتفاقاً بیشتر به دوران جوانی و بزرگسالی نزدیک است تا کودکی. حتی در جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان هم این اتفاق رخ داده است. حوزه من نوجوان است و سال ها هرکجا که بوده ام در رابطه با نواجوانان کار کرده ام بنابراین سال گذشته و سال جاری مدیریت المپیاد فیلمسازی نوجوانان را پذیرفته ام و فکر می کنم که این رویداد می تواند مسیرها و افق های بلندتری را مدنظر داشته باشد.
در سالهای قبل یک فراخوان عمومی منتشر می شد که سال جاری هم این اتفاق رخ داده است اما انتخاب ها بسیار سختگیرانه تر شده است. به این علت که این فرصت فراهم شده در اختیار نوجوانی قرار بگیرد که به حوزه فیلمسازی علاقه و استعداد جدی دارند المپیادهای علمی میان عموم مردم جامعه و خانواده ها از جایگاه بالایی برخوردار می باشند. شما چه برنامه ای دارید که المپیاد فیلمسازی نوجوانان هم به چنین درجه و اعتباری در حوزه سینما برسد؟
سیاست کلی ما در این ۲ سال بر محور چند مسئله بوده است؛ یک این که به نظر ما اعتبار المپیاد باید تقویت شود و این رویداد در رده المپیادهای علمی کشور قرار بگیرد. برای عموم مردم و خانواده ها المپیادهای علمی بسیار شناخته شده هستند و از اعتبار و جایگاه خاصی برخوردار می باشند. یک بخشی از این اتفاق برای اینست که وقتی افراد در المپیادهای علمی شرکت می کنند و رتبه ای کسب می کنند این اتفاق برایشان یک مابه ازای بیرونی دارد. امیدواریم که المپیاد فیلمسازی هم همین مسیر را بپیماید و به چنین جایگاهی برسد. البته طبیعتاً این اتفاق در طول ۱ – ۲ دوره رقم نمی خورد و برنامه ریزی بلندمدت نیاز دارد. یکی از کارها برای تحقق این امر اینست که از سال قبل زمان برگزاری المپیاد از جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان جدا شده است. این مسئله به استقلال المپیاد کمک می نماید. یک مسئله دیگر این که در انتخاب مربیان تلاش کردیم از چهره های آشنای سینمای این سال ها استفاده نمائیم. در واقع یکی از خصوصیت های خاص این ۲ دوره اینست که کارگردانان مطرح و حرفه ای سینما راهنمای نوجوانان هستند و فرصتی ایجاد می شود که نوجوانان در کنار یک فرد حرفه ای سینمای ایران و با کمک هم یک فیلم را بسازند. سال جاری یک مقدار حرفه ای تر و تخصصی تر به مسئله نگاه می نماییم و در جهت اعتباربخشی به المپیاد تلاش کردیم یک مسیر عدالت آموزشی و مهارتی هم مدنظر داشته باشیم تا فرصتی فراهم باشد برای تمام نوجوانان ایران تا هرکجا که هستند، بتوانند از این فرصت استفاده نمایند و عرصه فیلمسازی را جدی تر دنبال کنند. ما المپیاد را به این سمت می بریم که یک مقدار تخصصی تر شود یعنی نوجوانانی که عرصه سینما را آغاز کرده و تجربه ای در این حوزه دارند، المپیاد می تواند برایشان محلی باشد تا تجربه خودشان را جدی تر محک بزنند. در این صورت ما می توانیم به شکل جدی تر روی برگزیدگان المپیاد حساب نماییم تا آینده سینمای ایران را تشکیل دهند. در سالهای قبل یک فراخوان عمومی منتشر می شد که سال جاری هم این اتفاق رخ داده است اما انتخاب ها بسیار سختگیرانه تر شده است. به این علت که این فرصت فراهم شده در اختیار نوجوانی قرار بگیرد که به حوزه فیلمسازی علاقه و استعداد جدی دارد.

در این میان شاید مسئله ای که بسیار اهمیت پیدا می کند اینست این نوجوانان بعد از المپیاد چه وضعیتی دارند و نباید آنها را رها کرد. آیا فارغ از زمان چند روزه برگزاری المپیاد فیلمسازی برنامه ای برای آینده این نوجوانان دارید که استعداد آنها و آموزش هایی که فراگرفته اند به ثمر بنشیند؟
ما می دانیم که با نوجوانانی مواجه می باشیم که علاقه و استعداد زیادی دارند و در اینجا این استعداد شناسایی و پرورش داده می شود. بعد از طی این دوره اساسا بنیاد سینمایی فارابی باید برای این بچه ها فکری داشته باشد تا ارتباطات آنها با سینمای ایران به شکل درست و منطقی برقرار شود. برای تحقق این امر ما هم ایده هایی داریم. من به شخصه پیشنهاد تشکیل انجمن سینمای نوجوانان را مطرح کرده ام. به این علت که ما حتما در این دوره و زمانه به تشکیل چنین انجمنی نیاز داریم. به صورت مثال انجمن سینمای جوانان ایران در دوره ای تشکیل شد و جوانان زیادی حضور فعالی در آنجا داشتند. امروزه رده سنی فیلمسازان ما پایین تر آمده است و گروههای سنی پایین تر به شکل جدی تر خودشان را در جامعه نشان می دهند درنتیجه تشکیل چنین نهادی لزوم پیدا می کند. از طرفی ایده تشکیل باشگاه فیلمسازی نوجوانان در بنیاد سینمایی فارابی هم مطرح بود. تصور من اینست که چنین تشکلی باید خارج از سیستم بنیاد سینمایی فارابی رقم بخورد و گروه هایی این اتفاق را شکل دهند که ضمن این که از سمت فضاهای حاکمیتی حمایت می شوند، یک استقلال نسبی هم داشته باشند.

این ایده چقدر به عملی شدن و تشکیل انجمن سینمای نوجوانان ایران نزدیک است؟

در واقع تشکیل انجمن ایده ای است که مطرح گردیده است. در حال حاضر با توجه به تغییر و تحول دولت باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه می شود. عرصه فرهنگ عرصه نیاز و پاسخگویی به نیاز است و وقتی چنین نیازی وجود دارد حتما از طرفی گروه هایی هم هستند که این نیاز را رفع کنند حال اگر حاکمیت به این سمت برود، می تواند از مسیر درست این نیاز را رفع کند در غیر این صورت به شکل دیگری پاسخ داده می شود. همین هم اکنون هم گروه ها و جشنواره های مردمی داریم که به شکلی به نوجوانان می پردازند. ازاین رو حتما ما در سال های آتی چنین نهادی خواهیم داشت اما این که زیرمجموعه بنیاد سینمایی فارابی باشد یا وزارت ارشاد به سیاست های بالادستی برمی گردد.

همانطور که اشاره کردید المپیاد فیلمسازی نوجوانان در ۲ دوره اخیر در زمانی مستقل از جشنواره فیلم های کودک و نوجوان انجام می شود. در جهت اعتباربخشی به المپیاد فیلمسازی فکر نمی کنید که برگزاری همزمان آن با جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان می تواند به المپیاد اعتبار بدهد؟ از طرفی برگزاری مستقل این رویداد چه مزایایی برای شما داشته است؟
این مسئله را باید درنظر بگیریم که المپیاد فیلمسازی نوجوانان همچنان زیرمجموعه جشنواره فیلم کودک و نوجوان است و زیرمجموعه همان شورای سیاست گذاری برگزار می گردد فقط زمان برگزاری آن تغییر کرده است. زمانیکه المپیاد در طول زمان برگزاری جشنواره برگزار می شد همواره زیر سایه هیاهوی جشنواره قرار می گرفت و کمتر دیده می شد اما حالا برای خودش یک افتتاحیه و اختتامیه جمع و جور و مستقل دارد و رسانه ها و افراد می توانند روی المپیاد تمرکز داشته باشند. همینطور تیم اجرایی ویژه ای برای خودش دارد. جشنواره فیلمهای کودک و نوجوان هم از سال قبل به لحاظ شکل برگزاری تقریبا جهش خوبی داشته است و سال جاری هم برآورد ما اینست که جشنواره به خوبی برگزار گردد چونکه میان شهرداری اصفهان و بنیاد سینمایی فارابی تفاهم جدی شکل گرفته است.
ادامه دارد...

1403/05/30
11:10:35
5.0 / 5
222
تگهای خبر: اجرا , تخصص , جشنواره , رسانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
News Fun دوستان مجله سرگرمی
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز