در فرهنگستان هنر؛
گوهر مقصود
به گزارش مجله سرگرمی، مراسم رونمایی از کتاب گوهر مقصود که شامل منتخبی از آثار خوشنویسی حبیب رمضان پور است، به همراه افتتاحیه آثار نمایشگاهی این هنرمند در فرهنگستان هنر برگزار گردید.
به گزارش مجله سرگرمی به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، مراسم رونمایی از کتاب «گوهر مقصود»، منتخبی از آثار خوشنویسی حبیب رمضانپور، به همراه افتتاحیه آثار نمایشگاهی این هنرمند، عصر پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳، با حضور جمع کثیری از هنرمندان خوشنویس در فرهنگستان هنر، اجرا شد. در این مراسم که در تالار ایرانِ فرهنگستان هنر انجام شد و با اجرای احسان الله شکرالهی همراه بود، عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجید شاه حسینی رییس فرهنگستان هنر، محمدعلی رجبی، داریوش ارجمند و عبدالحمید قدیریان از اعضاء پیوسته فرهنگستان هنر، علیرضا اسماعیلی دبیر فرهنگستان هنر، ایرج نعیمیایی عضو وابسته فرهنگستان هنر، محمد خراسانی زاده مدیرکل هنرهای تجسمی، کیخسرو خروش، امیراحمد فلسفی، اسرافیل شیرچی، محمد شهبازی، غلامرضا راهپیما، الهه خاتمی و تعدادی از هنرمندان خوشنویس حضور داشتند. حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه در این مراسم اظهار داشت: در کشورمان استادان برجسته خوشنویسی داریم؛ استاد امیرخانی، استاد خروش، استاد ملک زاده، استاد احصایی، استاد فلسفی، استاد شیرازی، استاد اخوین، استاد کابلی، استاد رسولی، استاد جباری و اساتید دیگر همچون این استادان هستند. وی افزود: هنر خوشنویسی که عروس خطوط ایرانی و عروس هنر ایرانی به شمار می آید، یک هنر قدسی است که باید از آن یاد کرد. این هنر از قدیم الایام و در دوران تمدن اسلامی شکل گرفته است. انصافاً باید خوشنویسی را هنر ایرانی اسلامی نامید. آثار ارزشمندی که در طول تاریخ ظهور پیدا کرده اند، می توانند برای رشد خوشنویسی در فرهنگ ایرانی اسلامی درس آموز باشند. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به خاصیت های آثار رمضان پور، اظهار داشت: استاد رمضان پور احیاگر خوشنویسی دوران گذشته است. در آثار حکمی و هنری، هرچقدر به گذشته و تجربه گذشتگان تمسک بجوییم، کار هنری و خلاقیت هنری اثربخش تر و قوام بیشتری پیدا می کند. استاد رمضان پور از آثار میرعماد در دوران صفویه و از آثار میرزا غلامرضا در دوران قاجار بهره برده است. این استفاده از آثار گذشتگان، خوشنویسی را قدسی تر، قوی تر، هنرمندانه تر و حکیمانه تر می کند. وی بیان کرد: تربیت شاگردان نیز از خاصیت های استاد رمضان پور است؛ مانند سایر اساتید هنر که شاگردانی تربیت کرده اند. آمیختگی هنر استاد با فرهنگ و دین و تمدن اسلامی از دیگر خاصیت های اوست. خلاقیت و نوآوری در کنار بهره گیری از آثار گذشتگان، تلفیقی از سنت و نوآوری را در کارهای استاد رمضان پور ایجاد کرده است. امیدواریم آثار وی در نمایشگاه های بین المللی ظهور و بروز بیشتری پیدا کند چونکه یکی از راه های نشر فرهنگ اسلامی، همین هنر خوشنویسی است. خسروپناه عنوان کرد: با گذشت سال ها و چهلمین سالگرد شورای عالی انقلاب فرهنگی، سند استراتژیک و راهبری در عرصه هنر حکمی نداریم و این نقص بزرگی است. نیاز به سند استراتژیک و راهبری در هنر ایرانی اسلامی داریم. البته هنرمندان باید این سند را بنویسند. کار شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصویب اسنادی است که ذی نفعان و صاحب نظران و نخبگان نگاشته اند. اصطلاح هنر سنتی و هنر مدرن، اصطلاحات همین دوره اخیر است. این اصطلاحات شاید در یکی دو قرن اخیر مطرح شده اند. درست است که اصطلاح سنت در قرآن هم به کار رفته، اما این مفهوم در هنر با آن چه ما به عنوان هنر سنتی و مدرن می شناسیم، متفاوت است. به اعتقاد بنده هنر حِکمی جامع تر و عمیق تر از این تقسیم بندی های معمول است. وی اظهار داشت: سند موسیقی را نیز هنرمندان موسیقی و خانه موسیقی نوشتند، سند سینما را هنرمندان سینما و خانه سینما می نویسند، سند هنر ایرانی اسلامی را نیز باید خود متخصصان این حوزه بنویسند. شورا نیز باید نظرات نخبگان را به عنوان کار کارشناسی بپذیرد و به تصویب برساند. ایرج نعیمایی عضو وابسته فرهنگستان هنر نیز اظهار داشت: خط و ارزش و مبانی زیبایی شناسی آن، مبحثی طولانی است که امروز به آن نمی پردازم. اخیراً جایگاه خوشنویسی را صرف نظر از دیگر هنرها تعیین می کنند. سال ها تلاش بر این بود که خوشنویسی را ذیل هنرهای دیگر ببینند که این ظلم بر این هنر است. همه افرادی که آموزش خوشنویسی می بینند و کسب معرفت می کنند خود هزینه های آنرا پرداخت می کنند و این امر مبین آنست که خوشنویسی از جایگاه عمیقی در قلب مردم برخوردارست. ایشان سپس به گذشته خوشنویسی پرداخت و افزود: اگر به اصطلاح منطقیون که از واژه «حمل» استفاده می کردند دقت نماییم، نخستین حمل هنر اسلامی را باید خوشنویسی دانست. ما نخستین دوره خوشنویسی را از زمان ابن مُقله شروع کردیم که خود از وزرای دوران عباسی که ابداع و تنظیم خطوط شش گانه و اصول دوازده گانه خوشنویسی را به وی نسبت می دهند تا میرعماد که جریان اتحاد اسلامی را با خط نستعلیق در دوره صفوی ایجاد کرد. در دوران صفوی، به این هنر توجه خاص شد و خوشنویسی فضیلت محسوب می شد؛ ولی در بیشتر دوره ها این هنر محروم بود. عضو وابسته فرهنگستان هنر خوشنویسی را از اساسی ترین شاخصه های ملی کشور دانست و ابداع انواع خطوط توسط ایرانیان را از افتخارات این سرزمین شمرد و اشاره کرد: تاریخ تمدن بشر در ایران شکل گرفته و بیشتر هنرها تابعی از فرهنگ مردم ایران بوده است. ما ۱۳ هزار سال تاریخ تمدن داریم و از خطوط میخی تا به امروز، خوشنویسی جایگاه خاصی در فرهنگ و هویت ما داشته است. وی در انتهای سخنان خود از فقر منابع در عرصه خوشنویسی سخن گفت و اضافه کرد: از فرهنگستان هنر توقع می رود که به نشر آثار مرجع بیشتر بپردازد و از چاپ و نشر آثار کسانی که مانند استاد رمضانپور سال ها تلاش می کنند تا آثار قدما را احیا کنند و یا دارای سبک های نوشتاری در خوشنویسی اند حمایت کند؛ برای اینکه از زمانی که آثار هنری انتشار یافت، تحول عظیمی در هنر خوشنویسی و دیگر هنرها شکل گرفت و الگوهای خوشنویسی بیشتر در دسترس و اختیار هنرمندان برای رشد و توسعه قرار گرفت. این مراسم با یادی از زنده یاد حبیب الله آیت اللهی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر که بتازگی بدرود حیات گفته، ادامه یافت. همین طور فیلمی از حبیب رمضان پور پخش گردید. در آخر این مراسم، با حضور مجید شاه حسینی رییس فرهنگستان هنر، داریوش ارجمند عضو پیوسته فرهنگستان هنر، حبیب رمضانپور و احسان الله شکرالهی، از کتاب «گوهر مقصود» که شامل منتخبی از آثار خوشنویسی حبیب رمضانپور است، رونمایی و نمایشگاه منتخب آثار این هنرمند نیز در مؤسسه فرهنگی هنری صبا، سالن لرزاده، راه اندازی شد. این نمایشگاه تا پایان مهر ۱۴۰۳، در سالن لرزاده مؤسسه فرهنگی هنری صبا، برپا خواهد بود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب