معضل محدودیت آرشیو برای تولید مستند نخستین عکس هوایی از اماکن تاریخی را چه کسی ثبت کرد؟

معضل محدودیت آرشیو برای تولید مستند نخستین عکس هوایی از اماکن تاریخی را چه کسی ثبت کرد؟

به گزارش مجله سرگرمی، مهدی باقری کارگردان مستند پرواز بر فراز سرزمین خورشید ضمن اشاره به ضرورت توجه پلت فرم ها به عرضه و پخش مستند به معضل پراکندگی و غیرمنسجم بودن آرشیو برای تولید مستند تاریخی اشاره نمود.


مهدی باقری تهیه کننده و کارگردان مستند «پرواز بر فراز سرزمین خورشید» در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با ساخت مستندهای تاریخی اظهار داشت: علاقه من به روایت تاریخ ایران از راه کارهای مستندسازی ام شکل گرفت. بعنوان یک مستندساز، همواره کوشیده ام تا موضوع هایی را که به آنها علاقه مندم، دنبال کنم. یکی از این موضوعات، نگاه تاریخی به ایران و چگونگی روایتهای تاریخی در تاریخ معاصر است. در این راستا، زندگی اریک اشمیت دیرینه شناس و همسرش هلن را که مابین سالهای ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۸ در ایران حضور داشتند، بررسی و داستان جستجوهای دیرینه شناسی آنها را در مستند «پرواز بر فراز سرزمین خورشید» روایت کردم. وی در رابطه با جنبه هایی از فعالیتهای اریک اشمیت و همسرش در این مستند توضیح داد: این مستند به ۲ بخش اصلی می پردازد؛ بخش اول، فعالیتهای علمی و دیرینه شناسی اریک اشمیت است که در مناطق مهمی مانند تپه های دامغان، تخت جمشید و دیگر محوطه های باستانی ایران انجام شده و همه آنها به شکل آکادمیک، تصویری و مکتوب آرشیو شده است. بخش دوم، زندگی شخصی و همراهی او با همسرش هلن است. یکی از دستاوردهای مهم آنها، خرید یک هواپیما به نام «دوست ایران» بود که با آن برای نخستین بار تصاویر هوایی علمی از مناطق باستانی ایران تهیه کردند. این کار، یکی از مهم ترین دستاوردهای اریک اشمیت در طول هشت سال حضور وی در ایران بود.
این مستندساز در جواب این پرسش که مهم ترین چالش ها در ساخت مستندهای تاریخی در ایران چیست، بیان نمود: بزرگ ترین چالش در ساخت مستندهای تاریخی، نبود آرشیوهای منسجم و دسترسی دشوار به منابع است. در خیلی از کشورها، آرشیوها به شکل سازمان یافته و دسته بندی شده نگهداری می شوند اما متاسفانه در ایران آرشیوها پراکنده و غیرمنسجم هستند. این مورد سبب می شود که حتی برای یافتن یک عکس یا فیلم تاریخی، زمان و هزینه سنگینی صرف شود. علاوه بر این، هزینه های دسترسی به آرشیوهای خارجی هم بسیار بالا است. محدودیت آرشیو در ایران منجر به این اتفاق شده است که نمایش آرشیو ناشناخته در یک فیلم مستند حُسن آن اثر محسوب شود، درحالی که چنین نیست. باقری در رابطه با وضعیت اکران مستند بخصوص در پلت فرم های نمایش خانگی خاطرنشان کرد: به نظر من، تلویزیون هنوز خانه اصلی مستندهاست و باید انواع مستندها در آنجا پخش شود. اما متاسفانه هم اکنون، خیلی از مستندها امکان پخش در تلویزیون را ندارند. پلت فرم های دیجیتال هم می توانند اهمیت بالای ی در نمایش مستندها ایفا کنند، اما متاسفانه خیلی از این پلت فرم ها ترجیح می دهند به جای پشتیبانی از تولید و پخش مستندهای ایرانی، به تولید سریال ها و فیلمهای میلیاردی و تجاری بپردازند. به نظر من، مدیران این پلت فرم ها باید به این مورد توجه نمایند که پشتیبانی از سینمای مستند نه تنها یک اقدام فرهنگی است، بلکه می تواند به غنای فرهنگی جامعه هم کمک نماید. مدیران پلت فرم ها که دغدغه فرهنگی دارند باید در کنار پول درآوردن به بحث فرهنگی هم توجه نمایند و در بحث عرضه و تولید مستند قدم بردارند. همانطور که دولت ها وظیفه دارند از سینمای مستند حمایت کنند به این علت که سینمای مستند وظیفه ثبت و ضبط تاریخ مملکت را برعهده دارد و پلت فرم ها هم باید در زمینه تولید و عرضه مستندهای مختلف فعالیت کنند.
این مستندساز در انتها ضمن اشاره به این که فیلمهای تاریخی را باید بعنوان فیلمهای اجتماعی گذشته نگاه کرد، خاطرنشان کرد: ما بعنوان مستندساز مبحث فیلمی که می سازیم برایمان مهم نیست یعنی برچسب خاصی برای فیلم مستندمان در نظر نمی گیریم. مستندهای تاریخی، صرفا نگاهی به گذشته ندارند، بلکه به تاریخ معاصر و جریان های اجتماعی که هنوز درحال شکل گیری هستند، می پردازند. تاریخ همچنان در زندگی ما جریان دارد و مانند دومینویی به هم پیوسته است و هر رویدادی در گذشته، تاثیر خویش را بر حال و آینده ما می گذارد. بنابراین، مستندهای تاریخی باید بعنوان فیلمهای اجتماعی دیده شوند که به بررسی ریشه های مسائل امروز می پردازند. این نگاه می تواند به مخاطبان کمک نماید تا تاریخ را بعنوان بخشی زنده و پویا از زندگی خود درک کنند. بهتر است که نگاه منتقدان و اهالی رسانه هم نسبت به فیلمی که در رابطه با تاریخ معاصر است، عوض شود و به آنها در کنار فیلمهای اجتماعی توجه ویژه داشته باشند.
عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از کارگردان، تهیه کننده و پژوهش: مهدی باقری، فیلمبردار: رضا تیموری، تدوین: مهدی باقری و طاهره حسینی، صداگذار: مهرشاد ملکوتی، نویسنده گفتار متن: محمد شاه پیری و مهدی باقری، مدیر تولید: مرتضی ابراهیمی. «پرواز بر فراز سرزمین خورشید» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.



منبع:

1403/11/02
10:55:36
5.0 / 5
12
تگهای خبر: تلویزیون , تولید , رسانه , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز