هومان اسعدی مطرح كرد؛
اماواگرهای یک رویداد موسیقایی
دبیر پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان ضمن ارزیابی دوران مدیریتی خود در این رویداد، از اعمال تعدادی از اصلاحات و تغییرات در بعضی از بخش های جشنواره سخن گفت.
به گزارش مجله سرگرمی به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، هومان اسعدی، موسیقیدانی که دبیری ۹ دوره از جشنواره ملی موسیقی جوان را برعهده داشته، درباره روند جشنواره طی دوره های اخیر اظهار داشت: جشنواره طی همه این دوره ها، سیاست بنیادین مستمر و واحدی داشته است. یکی از خاصیت هایی که در تمامی دوره ها در نظر گرفتیم، ارزیابی داخلی و درونی، بررسی نقاط ضعف و قوت بخش اجرائی و بخش محتوایی جشنواره بوده است و همین مسئله موجب اصلاحات و تغییراتی نیز شده است.
وی درباره حذف بخش حفظ کل ردیف در دوره پانزدهم جشنواره ملی موسیقی جوان اضافه کرد: بدنه اصلی جشنواره در بخش موسیقی دستگاهی مبتنی بر ردیف، دستگاهها و روایت های مختلف ردیف است، اما برگزاری دقیق آزمون حفظ کل ردیف بصورت مجازی بسیار دشوار است بنا بر این در این دوره این بخش به تعویق افتاد تا آن زمان که بازگشت به سیستم حضوری ممکن شود.
دلایل اضافه شدن بخش «آهنگسازی» به جشنواره
اسعدی درباره بخش آهنگسازی و آفرینش در تک نوازی بیان داشت: چندین سال بود که تعدادی از دوستان آهنگساز ما پیشنهاد می دادند از آنجا که این جشنواره ابعاد مختلف موسیقی های هنری و جدی را پوشش می دهد، حیف است که آهنگسازی هم اینجا گنجانده نشود. مخصوصاً آقای کیاوش صاحب نسق که در این سال ها پیشنهادات خوبی داشتند و در نهایت امسال برای دوره پانزدهم، تصمیم بر این شد که به چند دلیل آهنگسازی به جشنواره اضافه شود. بطور کلی سیاست و تمرکز جشنواره موسیقی جوان بر روی کارهای انفرادی و تک نوازی و تک خوانی است و از آنجا که آهنگسازی هم فعالیتی انفرادی است، می تواند در کنار سایر بخش ها با همان هدف و تمرکز اصلی قرار گیرد. امسال نخستین تجربه برگزاری این بخش را داشتیم، هر چند که تجربه تقریباً مشابهی را در بخش دیگری تحت عنوان «آفرینش در تکنوازی» نیز داشتیم.
دبیر پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان اضافه کرد: من فکر می کنم این جشنواره به اندازه کافی روی سنت، ردیف، و رپرتوارهای کلاسیک تاکید محکمی داشته است و جای خالی یک بخش خلاقانه مستقل خالی بوده است. بنا بر این در بخش «آفرینش در تکنوازی» و نیز در بخش «آهنگسازی» کوشیدیم مقداری بازتر برخورد شود که بحث خلاقیت هم بیشتر مجال بروز پیدا کند. خوشبختانه استقبال خوبی هم صورت گرفت بطوریکه ۱۰۰ اثر قابل توجه در بخش آهنگسازی به رقابت با هم پرداختند
اسعدی در پاسخ به این پرسش که چرا سازهایی همچون پیانو و ویلن ایرانی در جشنواره از دوره هفتم تا به امروز حضور نداشته اند، اظهار داشت: من در ارتباط با این مسئله سه موضع دارم یکی در مقام دبیر این جشنواره است که هیچگاه نظر شخصی خودم را وارد نمی کنم و همه چیز با مشورت استادان و شوراهای تخصصی مربوطه پیش می رود که در این مقام تا به این لحظه برآیند نظرات این بوده است که درحال حاضر همین وضعیت فعلی و ترکیب سازها حفظ شود. موضع دیگرم بعنوان یک شخص حقیقی که به انواع مختلف موسیقی علاقه دارم این است که خوب است که این دو ساز در جشنواره شرکت داده شود، و نظر سوم من بعنوان موسیقی شناس یا به اصطلاح اتنوموزیکولوگ این است که باید حدود و ثغوری دراین زمینه تعریف شود و معتقدم این جشنواره با پشتوانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید الگویی بدهد که اختلاط حوزه ها را ترویج کند یعنی موسیقی کلاسیک ایرانی در ناب ترین و عالی ترین حالتش با سازهای کلاسیک ایرانی اجرا می شود.
برگزاری یک دوره بی سابقه در سالهای اخیر
وی که دبیری ۹ دوره جشنواره ملی موسیقی جوان را برعهده داشته درباره تک مرحله ای بودن بخش موسیقی نواحی در این دوره از جشنواره اظهار داشت: بطور قطع تمام بخش های جشنواره بهتر است بصورت دو مرحله ای اجرا شود اما این اتفاق یک دلیل راهبردی و یک دلیل فنی داشت. دلیل راهبردی آن این بود که با توجه به این که این دوره خیلی دیر شروع به کار کرد و اصلاً سابقه نداشته است در تاریخچه این هشت، نه سال اخیر که این قدر دیر وزارت ارشاد بخواهد به فکر جشنواره بیفتد، تقریباً عید بود که جشنواره رسماً شروع به کار کرد، و همیشه پیش از عید فراخوان منتشر می شد، به خاطر همین ما با چالشی زمانی روبه رو بودیم که اساساً برگزاری جشنواره امسال باتوجه به محدودیت های زمانی مقدور است یا نه؟ مسئله برگزاری و عدم برگزاری بود یا حذف یک بخش، در آن شرایط ما ناچار بودیم که برنامه استراتژیکی بچینیم که هیچ بخشی حذف نشود و زمان بندی مان هم برسد و به خاطر همین به این نتیجه رسیدیم که ناچاریم برخی از بخش ها را مثل بخش نواحی که تکثر و تنوع زیادی دارد بصورت یک مرحله ای برگزار نماییم. اما دلیلی فنی هم داشتیم که چون در این دوره از ابتدا رپرتوارهای مشخصی برای این بخش مشخص شده بود دقت ارزیابی ها بصورت تک مرحله ای را ممکن می کرد.
اسعدی در پاسخ به استمرار جشنواره بواسطه ابراز نگرانی برخی داوران، گفت: من نگرانی چندانی ندارم چونکه جشنواره دارای سنگ بنای مستحکم و قابل دفاعی است و پشتیبانی از موسیقی های بومی، هویتی و هنری جزء وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. به هر حال وضعیت موسیقی در مملکت، در کل، وضعیت ایده آلی نیست و این جشنواره شبیه به یک معجزه درحال برگزاری است و این مسئله شاید موجب شود که نگرانی هایی از ادامه و استمرار آن وجود داشته باشد، اما به نظر من بطور قطع جشنواره ادامه پیدا خواهدنمود. البته ممکنست ترکیب و ساختار آن تغییر کند اما بعید است که بتوان آنرا حذف نمود و اگر این کار صورت گیرد، کاری بسیار غیرعاقلانه و غیرفرهنگی است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب