دبیر جشنواره در پاسخ :

طبیعی است برخی فیلم های فجر را دوست نداشته باشید

طبیعی است برخی فیلم های فجر را دوست نداشته باشید

نشست خبری چهلمین جشنواره فیلم فجر با حضور مسعود نقاش زاده دبیر این رویداد، اجرا شد.



به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، نشست خبری مسعود نقاش زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر ظهر امروز ۱۶ بهمن ماه، با همراهی یزدان عشیری مدیر روابط عمومی این رویداد در سالن اصلی برج میلاد انجام شد.
عشیری در ابتدای این جلسه به ارائه توضیحاتی درباره دلیل تاخیر در برگزاری این جلسه رسانه ای بواسطه ابتلای مسعود نقاش زاده به بیماری کرونا پرداخت.
نقاش زاده در ابتدای این جلسه اظهار داشت: در شروع شهادت امام هادی (ع) را تسلیت می گویم و یاد و خاطره پیروزمندان انقلاب را هم گرامی می دارم. قبل از هر چیزی از شما اهالی رسانه تشکر می کنم که با مسئولیت، جشنواره را پوشش می دهید و از جهات مختلف به آن نگاه می کنید. بابت این ناهماهنگی برای برگزاری نشست خبری عذرخواهی می کنم. سفارش پزشک این بود که برای رعایت دستورالعمل ها، در جمع حضور پیدا نکنم، هرچند درگیری شدید نداشتم.
دبیر جشنواره افزود: همین جا از همه همکارانم و مدیران ستاد جشنواره که شبانه روزی مشغول کار هستند تشکر می کنم بی شک بواسطه همکاری آنها که گاه تا نیمه های شب ادامه پیدا می کرد، این کار ممکن شد. آنها خیلی زحمت کشیدند و تشکر می کنم. کمیته های تخصصی در بخش های مختلف پیش بینی شده بود تا امور را پیش ببرند از حمایت های رئیس سازمان سینمایی و وزیر ارشاد هم تشکر می کنم که در این زمان کوتاه مسئولیت جشنواره به من واگذار شد به من کمک کردند.
وی اضافه کرد: پنجم آبان این مسئولیت به من واگذار شد، دفتر جشنواره بیش از ۱۰ ماه آماده به کار نبود. خرابی ها را ترمیم کردیم. هم دفتر و هم ستاد جشنواره را آماده کردیم. پیشنهاد کردیم که دبیرخانه جشنواره سازماندهی مستمر داشته باشد. جشنواره فجر بزرگ تر از آنست که بعنوان پروژه با آن برخورد شود که چند ماه کار کند و بعد تعطیل شود. همین طور پیشنهاد کردم که مرکز تخصصی برای جشنواره های سینمایی داشته باشیم که پیگیری می شود. این محدودیت ها همچنان وجود دارد که مربوط به زیرساخت هاست. در این زمان کوتاه خیلی از رویه های مشکل دار را نمی توانستیم کامل اصلاح نماییم، بلکه می توانستیم بهینه سازی نماییم.
نقاش زاده اضافه کرد: باورم این است که از اختتام جشنواره چهلم تدبیر لازم برای جشنواره بعدی باید شروع شود و این دبیرخانه دایمی باشد. آنچه که در این دوره بنا داشتیم دنبال نماییم قانون مداری و استانداردسازی رویه ها بود که آنرا از بخشنامه شروع کردیم. این مساله باید بنیادی باشد تا سالهای بعد فقط تغییرات جزیی باشد. ما نیازمند به چارچوب اولیه پایدار هستیم که باید در بخشنامه مشخص شود و یک سری جزئیات تغییر پیدا کند.
وی اضافه کرد: این هم البته قانون مداری است و رعایت آنچه که قبلاً پیگیری می کردیم برای همکاران جشنواره مشکل تر است، چون گاهی مورد فشار قرار می گیریم اما تا اینجا کوشیدیم همه چیز مطابق آنچه باشد که برنامه ریزی کرده ایم مگر این که ناگزیر باشیم بنا به ضرورت ها چیزی را تغییر دهیم وگرنه تا الان استاندارها تا حدودی رعایت شده است. امسال بطور مشخص روی برنامه های فرهنگی غیر از برنامه های رقابتی تاکید داشتیم این برنامه ها هدف اصلی اش عمق بخشی به سینما به مفهوم کلان است.
دبیر جشنواره افزود: تجربه امسال شاید گام آغازین باشد که برمبنای آن بصورت منسجم برخی از برنامه های فرهنگی در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است. تصور می نماییم رعایت آنچه که بعنوان چارچوب در نظر گرفته ایم برای هر برنامه ای می تواند به ارتقا و پیش بینی پذیری فرآیندهای جشنواره کمک نماید. شخصاً بر این باورم که همه رویدادهای فرهنگی که کسانی در آن حضور دارند باید کاملاً پیش بینی پذیر و قابل برنامه ریزی باشد، تاریخ ها زودتر در دسترس مخاطبان قرار بگیرد به این سمت رفته ایم اما می دانیم تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و باید تلاش نماییم.
افزایش ۱۲۰ درصدی مخاطبان مردمی جشنواره
وی اضافه کرد: فروش بلیت در سینماهای مردمی نسبت به سال قبل ۱۲۰ درصد بالا رفته، امسال ۲۱۴ هزار قطعه به فروش رفته است. این جنبه که در استانها و سراسر کشور هم نمایش فیلم را شروع کردیم نباید نادیده گرفت در تمامی استانها نمایش فیلم ها را هرچند محدود داشته ایم.
طبیعی است برخی فیلم ها را دوست نداشته باشید
دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره حضور فیلم های بی کیفیت در ترکیب فیلم های امسال اظهار داشت: در هر جشنواره ای وقتی هیات انتخاب داریم و آن تلفیقی از افراد صاحب نام هستند فرضمان این است که داوران خوبی هستند، طبیعی است که سلیقه های مختلفی داریم و مخاطبان تعدادی از فیلم ها را دوست نخواهند داشت، به جنبه هایی انتقاد دارند و جنبه هایی را دوست دارند. ترکیب هیات انتخاب ترکیبی است که همه از جهات مختلف صاحب تجربه و جایگاه هستند، اما نگاهی که برای انتخاب فیلم ها وجود داشته این طور نبوده که فیلم های سینمایی و فقط با ارزش های سینمایی باشند، برخی می گفتند تنوع ژانر اهمیت دارد بطوریکه ممکن بود به اندازه کافی و انتظار سینمایی را برآورده نکند ما باید انتخاب به هیات انتخاب احترام بگذاریم.
نقاش زاده درباره فیلم های با کیفیت بیرون مانده از جشنواره هم افزود: وقتی ۶۰ فیلم به هیات انتخاب ارائه می شود برخی بیرون می مانند شاید اگر یک هیات دیگری بود، فیلم های دیگری را می پذیرفتند، این یک چیز خط کشی شده نیست. وقتی ما می گوییم قانونمداری اصل کار است، باید پایبند باشیم. قانون ایران می گوید نمایش هر فیلمی در هر محفلی نیازمند پروانه نمایش است، جشنواره یک برنامه گسترده برای نمایش است، ما تابع قانون هستیم تعدادی از فیلم هایی بودند که در زمان بازنگری مورد توجه هیات انتخاب قرار گرفتند، اما موفق به گرفتن پروانه نمایش نشدند، شاید جای دیگر اکران شوند و نتایج متفاوت بگیرند، ما می خواستیم بر پایه مجوزها کار کنیم
نقاش زاده در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار مهر درباره دستاوردهای بخش فرهنگی جشنواره چهلم بیان کرد: اگر امروز سینمایی داریم و این سینما در جهان قابل اعتناست به خاطر پشتوانه های این سینماست، سینمای ایران امروز در تمام دنیا شناخته شده است، ممکنست به لحاظ اقتصادی قدرت رقابت نداشته باشیم اما به لحاظ محتوایی این سینما قابل اعتناست. بخش فرهنگی مزاحم بخش رقابتی نیست، برنامه های رقابتی به شکل روتین انجام می شود، در جشنواره های معتبر دنیا هم رویدادهای گوناگون انجام می شود. هر کسی بنا به نیاز و علاقه به بخش مورد علاقه خود رجوع می کند.
وی اضافه کرد: در جشنواره امسال در یک سالن محدود برنامه های فرهنگی پیگیری می شود با توجه به این که فیلم ها در دو بخش نمایش داده می شود، فرصت استفاده از برنامه های فرهنگی هم وجود دارد، در پلت فرم ها هم این برنامه ها پخش می شود و آمارهای ما نشان میدهد فراتر از انتظار ما بوده است. بطورمثال ۴۰۰ نفر آنها را دیده اند.
دبیر جشنواره درباره بودجه این رویداد هم بیان کرد: در میانه هزینه کرد هستیم پیش بینی هایی داریم که در اواخر جشنواره منتشر می شود.
فیلم ها بی نسبت با شعارهای جشنواره نیستند
نقاش زاده درباره شعار جشنواره در خصوص اخلاق مداری و امیدافرینی اظهار داشت: جشنواره ها خود فیلم تولید نمی کنند آنها نمایشگر فیلم ها هستند اگر ما این شعار را داریم یعنی این که جشنواره فجر به این کلان ارزش ها توجه ویژه دارد، هر جشنواره ای در دنیا مانیفستی دارد ما هم ارزش های کلانی داریم، فیلم ها هم بی نسبت نیستند با آنچه که اعلام نموده ایم. در فیلم های ما امید، رشادت و… است، سینما آینه تمام نمای ماست که در کنار تلخی ها روزنه های امید را هم نشان می دهد، در برگزاری این جشنواره می بینید که برگزارکنندگان این دغدغه را دارند که احساس امید و شور وجود داشته باشد.
وی درباره این که آیا بخشنامه جشنواره با تفاوت دولت ها تغییر می کند یا نه؟ اظهار داشت: پیشنهاد ما به شورای سیاست گذاری تصویب یک بخشنامه ثابت بود، بنا بر این با تغییر دولت ها و مسئولان جشنواره دستخوش تغییرات نمی گردد، جشنواره یک روند آشنا دارد.
وی درباره غیبت برخی گونه های سینمایی در جشنواره اظهار داشت: ما در زمان کاهش تولیدات سینمایی هستیم، در طول دو سال قبل به خاطر شرایط کرونا تولیدات کاهش پیدا کرده است، مایلم از همه سینماگران تشکر کنم که به رغم شرایط جامعه از تلاش ننشستند، با همه دشواری ها و لطمه ها کار کردند، آنچه که برای جشنواره باید مورد توجه قرار بگیرد این است که به قدری تولید وجود داشته باشد که از هر گروهی بشود تعدادی فیلم را انتخاب نمود. بطورمثال انیمیشن صنعت جذابی است و در سالهای اخیر تولیدشان آرام آرام بیشتر می شود اما نمی توان تنها یک فیلم را برای رقابت با خودش انتخاب نمود، فکر می کنم در سالهای بعد فرصت تنوع بیشتر باشد.
نقاش زاده درباره انتخاب اعضای هیات انتخاب و تاثیر نظرات یک هیات سه نفره بر پروسه انتخاب فیلم ها بیان کرد: من نخستین بار است که می شنوم که هیات انتخاب سه نفره ای بوده است، بهترین مرجع همان اعضای هیات انتخاب است که با آنها صحبت کنید تا ببینید انتخاب ها چگونه بوده و آیا فیلم ها جز انتخاب آنها بوده است؟
فیلم جنجالی، محصول دوران مسئولیت من نیست
وی در پاسخ به سوالی درباره ساخت یکی از فیلم های ضعیف جشنواره امسال در دوران مسئولیت خود در بنیاد سینمایی فارابی اظهار نمود: ما در سینما وقتی برای یک فیلم وارد مذاکره و گفتگو می شویم هیچوقت نمی توانیم نتایج آنرا از پیش تعیین نماییم، درست است که تعدادی از آنها را در زمان نگارش تا حدودی می توان حدس زد اما نمی توان تعیین کرد ضمن این که گام های اول می تواند لغزان باشد. آن فیلم در زمان مسئولیت من ساخته نشده بعد از آن که من در فارابی نبودم ساخته شد، تعدادی از فیلم ها در پروسه ساخت نتایجشان آشکار می شود. همین الان فیلم هایی هستند که متقاضی بودند، اتفاقاً در دوران مسئولیت من ساخته شدند اما راه پیدا نکردند. جشنواره محل آزمون و خطا نیست بلکه محل نمایش انتخاب های هیات انتخاب است، این طور نبوده که اعضای هیات انتخاب به سبب مشارکت برخی نهادها آنها را انتخاب کنند.
نقاش زاده درباره غافلگیر شدن ستاد جشنواره فجر و برخی ناهماهنگی ها در برخورد با بحران کرونا بیان کرد: قبل از این، که برنامه ریزی جشنواره را شروع نماییم در زمان تدوین بخشنامه سه سناریو را برگزاری جشنواره در نظر گرفتیم، یک سناریو برگزاری جشنواره با حضور صاحبان آثار اهالی رسانه و مردم بود، یک سناریو این بود که ظرفیت های پایین تر و حذف نمایش های مردمی را داشته باشیم و سناریوی دیگر هم این بود که اگر شرایط بسیار بسیار دشوار بود، آثار را داوری و نتایج اعلام گردد.
وی اضافه کرد: تا پنج روز پیش از شروع جشنواره، وضعیت عمومی جامعه را از نظر کرونا استعلام می کردیم، گرچه به ما هشدار داده می شد، اما هیچ سفارش ای در خصوص برگزاری محدود جشنواره با ظرفیت پایین نبود، ما با یک برنامه روز به روز مواجه بودیم. روز اول جشنواره دیدیم سویه جدید کرونا پیش آمده ما بصورت روزانه برنامه را آپدیت می کردیم تا بتوانیم همه چیز را اجرا نماییم. این به مفهوم غافلگیری نیست، برنامه ها لحظه به لحظه تغییر می کرد. اگر آشفتگی در روز اول دیدید بنا بر این بود، با این شرایط کلی ناگزیر بودیم به سبب مراقبت عمومی تغییر جدی به وجود آوریم.
وی افزود: این که چرا از ابتدا در سالن اصلی برج میلاد، نشست های رسانه ای برگزار نشد، مسایل خاص خودرا دارد. پرده نمایش همین سالن شرایط بسیار سختی دارد که نمونه چندانی در کشور ندارد، از نخستین گفتگوها شاهد این بودیم که رفت و آمد روی سن می تواند به پرده لطمه برساند ضمن این که هیچ جای دنیا نمی بینید که نشست ها در سالن اصلی اجرا شود. سالن های نشست به طور معمول محدود و با ظرفیت پایین هستند اما باتوجه به تقاضای قابل توجه برای حضور در نشست خبری، بلافاصله به این تقاضا پاسخ دادیم، در نهایت دوستان به طرحی رسیدند که میز و صندلی نشست از سالن خارج نشود و زمان را نگیرد، مجموع اینها موجب شد که تغییرات به رغم پیش بینی های اولیه ایجاد شود، به هر حال این وضعیتی بوده که کوشیدیم خودمان را با آن تطبیق بدهیم.
چند کارت برای میلاد صادر شد؟
دبیر این رویداد سینمایی بیان کرد: سالن برج میلاد ۱۶۰۰ نفر ظرفیت دارد قسمتی از کارت هایی که صادر شده دسترسی به سالن ندارد بطورمثال تصویربرداران و… کسانی که به سالن ها دسترسی دارند، بخش اعظم آنها همکاران رسانه ای هستند، برخی هم مدعوین بخش فرهنگی، افراد دانشگاهی، داوران بخش اراده تجلی ملی بودند که آمارشان در نظر گرفته شده است اما هیچ وقت از ظرفیت هفتاد درصد فراتر نرفتیم. ما مجموع ورودی های هر فیلم را داریم.
عشیری اظهار داشت: عدد تقریبی برای همه میهمانان دو هزار و سیصد و خورده ای است که قسمتی از آنها برای مدیران رسانه ها ایت که ممکنست در سالن حضور پیدا نکنند.
عشیری درباره تعداد کارت ها اظهار نمود: ۸۳۱ کارت برای خبرنگاران است، ۱۳۷ نفر از این تعداد از واحدهای فنی هستند که دسترسی به سالن نمایش ندارند. اعضای ستاد هم حق دیدن فیلم را نداشته اند اگر کمتر از ۲۰۰ نفر ضریب اشغال داشته باشیم امکان تماشا فراهم می شود.
نقاش زاده درباره دبیری جشنواره سال آینده هم مطرح کرد: در ابتدا رئیس سازمان سینمایی برای یک برنامه بلندمدت صحبت کردند اما این مساله به انتها جشنواره چهلم برمی گردد.
نقاش زاده عنوان کرد: ظاهراً به جهت اینکه ارزشیابی نماییم تا ببینیم بدترین و بهترین سانس کدام است، باید رای گیری نماییم. یکی از مسایلی که از ابتدا داشتیم این بود که بهترین امکانات و سانس ها به اصحاب رسانه اختصاص یابد، یک ایده بود که برنامه های نمایش فیلم ها همزمان با نشست ها را به پس از اذان مغرب منتقل نماییم، گروهی گفتند در این صورت نمایش دو فیلم، نشست رسانه ای و فاصله ای که باید بین آن باشد، نشست آخر را به نیمه شب منتقل می کند و رفت و آمد را سخت می کند. شکل های مختلف بررسی گردید، شکلی که الان داریم بهترین برنامه به زعم ماست. اگر رای همه اصحاب رسانه آنچنان است که شما می گویید می توانیم نمایش فیلم را به بعدتر منتقل نماییم، ما فکر می نماییم این بهترین سانس برای اصحاب رسانه بوده است خصوصاً این که به ما گفتند اصحاب رسانه دوست دارند، زودتر گزارش های خودرا بارگذاری کنند.
وی اضافه کرد: عنوان میهمان ویژه سوتفاهم برانگیز است، بخش اعظم کسانی که در برج میلاد حضور پیدا می کنند صاحبان رسانه ها، منتقدان و… هستند، همین طور گروه کوچکی از مدعوین فرهنگی و حدود ۳۰۰ نفر از عوامل اجرائی و ستادی هستند که در برج میلاد حضور دارند، اما امکان ورود به سالن را ندارند. گروهی هم از رسانه ها و سازمان های فرهنگی هم هستند ضمن این که داوران بخش تجلی هم حضور دارند که حدود ۶۰، ۷۰ نفر می شوند.
وی درباره رفتار نامناسب تشریفات با برخی مدعوین بیان کرد: بله من هم در جریان هستم اما جشنواره، جشنواره فجر انقلاب اسلامی است، من هم گفتگو کردم که این رفتارها باید کنار گذاشته شود، فراتر از ضروریات، حجاب قانون ماست، این که کسانی کار خودرا درست انجام دادند یا نه باید بررسی نماییم اما می پذیرم که باید روند را اصلاح نماییم، باید شأن جشنواره رعایت شود.
یزدان عشیری هم در آخر درباره همین موضوع بیان کرد: من از آن خبرنگاری که به حجاب چادر او هم خرده گرفته شد عذرخواهی می کنم همکاران ما اجازه ندارند احترام میهمانان شامل رسانه، صاحبان رسانه و… را نادیده بگیرند.

1400/11/16
22:53:29
5.0 / 5
600
تگهای خبر: آزمون , اجرا , تخصص , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز