میراث مرتضی در تالار وحدت؛

تحول آوینی منجر به نهادینه شدن فرهنگ ایثار و شهادت شد

تحول آوینی منجر به نهادینه شدن فرهنگ ایثار و شهادت شد

به گزارش مجله سرگرمی، بزرگداشت سی و یکمین سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی امروز ۲۷ فروردین با حضور تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر در تالار وحدت برگزار گردید.


به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، بزرگداشت سی و یکمین سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی با عنوان «میراث مرتضی» امروز ۲۷ فروردین، با حضور تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر و رسانه در محل تالار وحدت برگزار گردید. همینطور نخستین مستند شهید سید مرتضی آوینی با عنوان «دهکده برزان» نخستین بار بعد از ۴۴ سال در این مراسم به معرض نمایش گذاشته شد. این برنامه با پخش سرود ملی، تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید و پخش کلیپ از شهید آوینی شروع شد. مجری این رویداد در ابتدا در ارتباط با رویکرد برنامه سال جاری، اظهار داشت: برنامه این سالگرد بر مبنای انقلاب، جهاد و جهاد سازندگی شکل گرفته و محتوای برنامه سی و یکمین بزرگداشت در این حوزه است. بعد از پخش کلیپ، سردار علیرضا افشار از اعضای هسته اصلی و اولیه جهاد سازندگی و مسؤول روابط عمومی جهاد سازندگی که در شکل گیری و بازسازی گروه جهاد نقش داشته است ضمن اشاره به این که شهید آوینی بر هنر متعهد تاکید داشت، اظهار داشت: هنر را میتوان از منظر نگاهی به سه دسته تقسیم کرد، هنر دولتی که بستگی به دولت حاکم دارد و اگر دولت انقلابی باشد رویه هنر متعهد خواهد بود، دوم هنر آزاد و هنری که غرب آنرا ترویج می کند، حال آنکه خود غرب کنترل جدی بر هنر دارد و سوم هنر متعهد که شهید آوینی پرچمدار آن بود. تحول در آوینی منجر به نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در کشور شد وی ضمن اشاره به این که شهید آوینی تحت اندیشه امام خمینی (ره) متحول شد، اظهار داشت: تحول در او منجر به نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت در کشور شد؛ آوینی اهل مطالعه بود و همواره نسبت به سینمای گیشه و به تعبیر او سینمای آبگوشتی نقد داشت. افشار ضمن اشاره به اخراج آوینی از صداوسیما، تعطیلی فعالیتهای او در حوزه هنری و انتقال فعالیتهای گروه جهاد سازندگی به بسیج بعد از نامه نگاری بسیج با مقام معظم رهبری، مطرح کرد: در یک جلسه به او (آوینی) گفتم رسالت «روایت فتح» تازه شروع شده است و شما صاحب سبک در حوزه مستند هستید و پیشنهاد دادم که آوینی فیلم و سریال بسازد و از حوادث و ماجراهای دفاع مقدس مشابه سریال «ارتش سری» سریالی تولید شود که عمر او کفاف این کار را نداد. او در آخر ضمن اشاره به اینکه امروزه هم صحنه های دلخراش و ناگوار زیادی از غزه مشاهده می شود که گاها نظیر آن در دفاع مقدس وجود داشت اما نریشن و صدای آوینی موارد ناراحت کننده را قابل تحمل می کرد، اظهار داشت: امروز نیاز داریم تا به سبک آوینی، این تصاویر و جنایت ها در غزه دارای پیام شود و نمایش این تصاویر با پیام باشد. بعد از این گروه سرود تسنیم البرز ۲ اثر «شیرمردان خدا» و «ای شهید زمان» را اجرا کردند. در ادامه «دهکده برزان» نخستین اثر شناخته شده از مرتضی آوینی به نمایش درآمد. این مستند در آرشیو بنیاد روایت فتح و صداوسیما وجود نداشت و با پیگیری های بنیاد روایت فتح و همت فیلم خانه ملی ایران تهیه و در این مراسم برای نخستین بار به معرض نمایش گذاشته شد. مرتضی آوینی چگونه خلق شد پس از نمایش فیلم جلسه نقد و بررسی این اثر با حضور بهروز افخمی و اسماعیل براری برگزار گردید. اسماعیل براری در ابتدا با این مقدمه که «دهکده برزان» خیلی فیلم محکم و جذابی نبود و اشکالی هم نداشت، مطرح کرد: در نگاه به تاریخ سینما باید زمان را به عقب برگردانیم و ببینیم چرا این اثر را مطالعه می نماییم. تحت تأثیر این فیلم قرار گرفتن انتظار زیادی است. با مطالعه این فیلم می بینیم که آوینی گامهای خویش را کجا گذاشته است و چگونه قدم برداشته است. وی ادامه داد: این نخستین نریشن مرتضی آوینی است، آوینی از نظر من نخستین نریشن نویس ایران است. اول این فیلم و آخر آن از نظر ریتم نریشن نویسی متفاوت می باشد و ما آخر فیلم همان آقا مرتضی را می بینیم که می شناختیم. باید فیلم را از این دیدگاه ببینیم که چگونه مرتضی آوینی خلق شد. بعد از آن بهروز افخمی منتقد سینما، اظهار داشت: من فیلم بعدی آوینی با عنوان «خان گزیده ها» را تدوین کردم و احساس کردم مرتضی زیر بار موارد تعیین شده توسط من نمی رود و خود او می خواهد فرم فیلم را تعیین کند. این فرم ارتباط بین کلام شاعرانه و تصویر، مختص آوینی بود و به تدریج در او پیدا شد. شخصیت هنری آوینی به شاعری بیشتر تمایل داشت و فکر می کنم سید مرتضی اگر زنده بود فرم سینمای مستند را پس از جنگ استفاده می کرد. اسماعیل براری ضمن اشاره به این که فیلمهای «روایت فتح» فراموش نمی گردد، اظهار داشت: این فیلمها فقط یادآور خاطرات ۳۰ سال پیش ما نیست و به نظر می آید آوینی با همین «روایت فتح» دشمن را شکست داد. وی با تکیه بر این که آوینی یک ساختار و فرمول ابداع و کشف کرد، خاطرنشان کرد: چطور زمانیکه کنار او بودیم متوجه این ابداع نشدیم و آوینی نام این ساختار و فرمول را «سینمای اشراقی» گذاشت. بعد از این بهروز افخمی در ادامه صحبت های براری، مطرح کرد: آوینی دوست داشت خود حقیقت را کشف کند و از همین رو فرم های مرسوم را نمی پذیرفت؛ میتوان گفت سید مرتضی کوشش کرد این مدل را تحت عنوان «مستند اشراقی» بیان کند. اسماعیل براری در انتها برنامه اظهار داشت: داریم راجع به این که چطور فیلم بسازیم تا این فیلم پس از فوت ما ماندگار شود و سی سال بعد عده ای بیان و آنرا بررسی نمایند، صحبت می نماییم. بذری که آوینی کاشته هنوز جوانه نزده است و برای تحقق این امر باید به عقب برگردیم و فیلمهای آوینی را کالبد شکافی نماییم. آقا مرتضی نشان داد حواس او جمع بوده است که فیلم هایش ماندگار شده اند.


منبع:

1403/01/28
08:59:08
5.0 / 5
310
تگهای خبر: اجرا , تالار , تولید , رسانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز