پنجشنبه های مستند در مهر؛

پرتره انصارالله یمن در صور صعده

پرتره انصارالله یمن در صور صعده

به گزارش مجله سرگرمی، امیرحسین رضایی کارگردان مستند صور صعده ضمن اشاره به چالش ها و روند تولید این اثر از ضرورت تولید مستند برای یمن و به تصویر کشیدن تاریخچه و توانمندی های این کشور گفت.


امیرحسین رضایی کارگردان مستند «صور صعده» که هفته گذشته رونمایی گردید و به تاریخچه یمن و شکل گیری جنبش انصارالله می پردازد در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: «صور صعده» در مورد روایت ۲۰ سال مقاومت یمن از شکل گیری تا رسیدن به این نقطه و جایگاه فعلی است؛ این مستند به شکلی روایت بیوگرافی و پرتره جنبش انصارالله یمن به حساب می آید و ایده اولیه شکل گیری این جنبش را تا این نقطه ای که هم اکنون در آن قرار دارد یاد شده و بررسی قرار می دهد. در واقع این مستند می تواند بعنوان پرتره این جنبش اسلامی شناخته شود. وی در ارتباط با انتخاب این موضوع، اظهار داشت: در مجموعه سفیر فیلم کاری در مورد منطقه با عنوان «وداع با اسلحه» ساخته بودیم که مستند اثرگذاری در حوزه منطقه به حساب می آید، من هم به شخصه به مسائل منطقه و محور مقاومت علاقه مند بودم از همین رو این اثر را کار کردم. البته باید اظهار داشت که در ارتباط با یمن کار ویژه ای انجام نشده است و نیاز بود برای یمن که بعنوان بازوی سوم جبهه مقاومت شناخته می شود مستندی ویژه کار شود ازاین رو سعی کردیم در این مستند این امر را محقق نماییم. وی ادامه داد: کارهای قبلی که راجع به یمن ساخته شده است بخشی از روایت یمن هستند مثلا در مستند «قاعده بازی» که همزمان با مستند ما ساخته شد، یمن از زمان انقلاب بررسی شده است ولی ما در مستند خود از آغاز شکل گیری یمن مساله و تاریخ آنرا مرور کرده ایم. همینطور سعی کردیم قصه و روایتی هنری عرضه دهیم و تنها مشابه کارهای قبلی و با نگاه پژوهشی مستند نسازیم.
این مستند ساز در ارتباط با روند پژوهشی این اثر اظهار داشت: در پژوهش برای تولید مستند از تمام ظرفیت ها و اطلاعاتی که وجود داشت، استفاده کردیم و به تعبیری با چنگ و دندان پژوهشها را تکمیل کردیم. تنها ۲ کتاب جدی در ارتباط با یمن نوشته شده است؛ اولی کتاب «انقلاب یمن» به قلم معین رسولی و دیگری کتاب «انصارالله در یمن» به تألیف روح الله نجابت، این ۲ کتاب منبع اصلی پژوهش ما بشمار می رود ولی من به شخصه در کنار این منابع وبلاگ های افراد فعال در زمینه یمن و یادداشت های آنها را بررسی و مطالعه می کردم و بخش عمیقی از پژوهشها را با کمک اندیشکده مرصاد جمع آوری کردیم و در بحث پژوهشی کار را به خوبی جلو بردیم. وی در رابطه با چالش های تولید این مستند، اظهار داشت: در قسمتهایی از تاریخ سیاسی یمن پیچیدگی های قابل توجهی داریم و اتفاقاتی در تاریخ یمن وجود دارد که پشت پرده ای عظیم دارد. در واقع ما با یک تاریخ پیچیده مواجه بودیم و ساده سازی این پیچیدگی ها و روایت همه فهم آن کار دشواری بود. بعنوان نمونه بر مبنای پژوهش های ما توان موشکی انصارالله تا ۹۰ درصد بومی است و بر مبنای مسیر تاریخی که طی کرده اند به این نقطه رسیده اند. درست است که حضور مستشاران ایران وتکنولوژی و … موثر بوده است ولی پایه اصلی در زمینه موشکی، بومی خود یمن بحساب می آید. در مجموع باید گفت توضیح اتفاقات پیچیده در تاریخ یمن برای مخاطب دشوار می باشد اما تلاش کردیم روایت خوبی داشته باشیم.

این کارگردان افزود: در روند تولید علاقه مند بودیم با اشخاص خبرنگار و رسانه ای تعامل و مصاحبه داشته باشیم که به واسطه پروتکلهای امنیتی محقق نشد البته دوستان در نیروی قدس در بحث آرشیو کمک کردند و بحث برخورد امنیتی با مستند برای ما هم پیش آمد چون بسیاری از موارد به واسطه ملاحظات امنیتی امکانپذیر نبود مثلا خود رسانه المسیره با ما همکاری نکرد اما در هر حال تلاش کردیم با زحمت بسیار زیادی کار را شکل دهیم و تصاویر را بازسازی و اصلاح رنگ نماییم. او در آخر در ارتباط با ارسال اثر به جشنواره ها اظهار داشت: این فیلم به جشنواره های «سینماحقیقت»، «مستند تلویزیونی» و «عمار» ارسال شده است که هنوز نتایج جشنواره مستند «سینماحقیقت» و «عمار» نیامده است.

درخلاصه داستان مستند «صور صعده» آمده است: «خلاصه مستند صور صعده: «روایتی از ۲۰ سال مبارزه جنبش انصاالله؛ جنبشی که در یکی از استانهای یمن تشکیل شد و بعد از فراز و نشیب های بسیار زیاد تبدیل به بازوی مقاومت در منطقه شده است.»

سایر عوامل این مستند عبارت اند از: کارگردان: امیرحسین رضایی، محمدمهدی شعاعی، تهیه کننده: محمد نجفی، تدوینگر: امیرحسین رضایی، نویسنده: محمدمهدی شعاعی، پژوهشگر: دانیال طالبی، امیرحسین رضایی، ساخته شده در مرکز سفیر فیلم.


منبع:

1403/08/03
09:48:12
5.0 / 5
5
تگهای خبر: بازی , تلویزیون , تولید , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
NewsFun
newsfun.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مجله سرگرمی محفوظ است

مجله سرگرمی

سرگرمی و طنز