یك كارگردان تئاتر:
بودجه فرهنگی اکثر ارگان ها صرف نصب چند بنر می شود!
مجله سرگرمی: به گزارش مجله سرگرمی، کارگردان نمایش اگرسور اعتقاد دارد بودجه فرهنگی اغلب ارگان ها صرف نصب چند بنر در سطح شهر می شود که باید با یک ریل گذاری صحیح و اصولی این بودجه ها را صرف تولید تئاتر کرد.
به گزارش مجله سرگرمی به نقل از مهر، محمد گله ملکی کارگردان تئاتر که اینروزها با نمایش «اگرسور» در نوزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت حضور دارد و در پلاتو ماه حوزه هنری شهر اهواز به صحنه رفته است، در رابطه با ارزیابی خود از وضعیت جشنواره و تئاتر مقاومت اظهار داشت: در وهله اول باید بستری مهیا شود که هنرمند بتواند دغدغه های خویش را روی صحنه بیاورد و سپس مبحث های ملی، مذهبی با محوریت دفاع از کشور در فرآیند ارزش گذاری مورد اقبال بیشتری قرار گیرد و مضاف بر آن متون تأیید شده و منتخب جشنواره بعد از پایان اجرا به چاپ و انتشار برسد. وی خاطرنشان کرد: افزایش کمک هزینه گروه ها هم همچون مواردی است که باید ارتقا پیدا کند چونکه هزینه هایی که گروههای نمایشی برای تولید یک اثر از ابتدا تا پایان متقبل می شوند، بسیار سرسام آور است و به صورت کلی مبحث مالی از ارکان اصلی یک گروه هنری است. باید از طرف دبیرخانه جشنواره و یا انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس تدابیری درنظر گرفته شود که اجراهای مطلوب از لحاظ کیفی در چندین شهر روی صحنه بروند با حمایت ارگان ها از اجراهای عمومی بین شهری، بازگشت سرمایه صورت گیرد. با توجه به اینکه بودجه فرهنگی اغلب ارگان ها در نهایت صرف نصب چند بنر در سطح شهر می شود، محتمل خواهد بود که با ریل گذاری صحیح و اصولی بودجه هایی از این قبیل صرف تئاتر مقاومت شود. ملکی با اشاره بر اهمیت مبحث خیر و شر در پروژه نمایشی «اگرسور»، خاطرنشان کرد: در نمایش «اگرسور» که مفهوم لغوی آن مهاجم است، تلاش کرده ام جهانی درخلال خیر و شر را با قالب ارسطویی خلق کنم. در این نمایش از بعد محتوایی به یک اتفاق تاریخی مهم یعنی پیروزی فرماندهان مسلمان در تقابل با صهیونیست ها و بعد از آن به اهمیت تونل های زیرزمینی نوار غزه که جامعه غیرنظامی ساکن در این موقعیت جغرافیایی در صورت محاصره شهر امکان گریز داشته باشند، اشاره کرده ام. در نهایت می توانم بارزترین خصوصیت محتوایی این نمایش را تاکید بر اتفاقات صریح تاریخی، بیان کنم. کارگردان «اگرسور» در انتها تاکید کرد: تنها نکته ای که به نظر من می تواند در ادوار بعدی جشنواره مورد توجه قرار گیرد، انتخاب هیأت داوران مجزا برای هر استان از بین پیشکسوتان همان استان است که مشکلات احتمالی در پروازهای داخلی و اتفاقات پیشبینی نشده که سبب بروز ناهماهنگی می شود، رخ ندهد. یا این که هیأت داوران اعزامی از تهران از یک روز قبل از بازنگری در شهر مقصد حضور داشته باشند با شادابی بیشتری آثار را به تماشا بنشینند. هر چند که هیأت داوران کارکشته و بسیار حرفه ای هستند اما گمان می کنم که خستگی سبب شود حتی یک اثر با کیفیت نیز، بار کیفی کمتری را به هیأت داوران منتقل کند. نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت پاییز و زمستان سال ۱۴۰۳ به دبیری محمد کاظم تبار توسط انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح در تهران و شهر های مختلف کشور درحال برگزاری است.
منبع: مجله سرگرمی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب